شناسه خبر : 9869

افزایش درآمدهای مالیاتی یکی از راه های جبران کسری بودجه کشور است

افزایش درآمدهای مالیاتی یکی از راه های جبران کسری بودجه کشور است

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر ضرورت اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی گفت: اخذ این مالیات برخلاف نظر عده‌ای از کارشناسان، موجب فرار سرمایه از کشور نخواهد شد.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از فارس، محمداسماعیل سعیدی با بیان اینکه برای جبران کسری بودجه کشور باید به سمت افزایش درآمدهای مالیاتی حرکت کنیم، گفت: باید از دو تریلیون نقدینگی موجود در کشور که بخش اعظم آن به صورت سپرده نزد بانک‌ها هستند، مالیات گرفته شود. با این مالیات، مشکل درآمدی دولت هم حل خواهد شد. در واقع باید به سراغ یقه سفیدهایی برویم که تاکنون مالیات نمی‌پرداختند و عملکردشان صرفا موجب شکاف طبقاتی در کشور می‌شد.
وی ادامه داد: شوک‌های اقتصادی هم موجب ثروتمندتر شدن این افراد مرفه جامعه می‌شود و طبقات متوسط و پایین را فقیرتر می‌کند. لذا باید این مسائل حل شود در غیر این صورت، مسئله کسری بودجه و مالیات، قابل حل نیست.
سعیدی درخصوص دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی گفت: دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی موضوعی مغفول در کشور است. با دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی منابع مالی زیادی در کشور حاصل می‌شود.
وی در پایان تصریح کرد: اخذ مالیات از سپرده‌‌های بانکی برخلاف نظر عده‌ای از کارشناسان، موجب فرار سرمایه از کشور نخواهد شد. در تمام کشورهای دنیا از سپرده‌های بانکی مالیات گرفته می‌شود.
گفتنی است از مدت‌ها قبل، موضوع مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یکی از پایه‌های مالیاتی کلیدی در اقتصادهای دنیا، مورد مطالبه مردم و کارشناسان بوده است. مالیاتی که دارایی‌های مختلف اعم از طلا، خودرو، مسکن، سهام، سپرده بانکی و... را در برمی‌گیرد.
دریافت مالیات از عایدی سرمایه -که مالیات بر سود سپرده بخشی از آن است- در این سال‌ها در دولت به نتیجه نرسید و حتی طرحی که نمایندگان مجلس برای این موضوع تهیه کردند نیز با دخالت وزارت اقتصاد و امور دارایی از دستور کار خارج شد؛ با این وعده که دولت لایحه جامعی در این زمینه ارائه خواهد کرد.
آبان‌ماه امسال نیز اعلام شد که سازمان امور مالیاتی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی، در پیش‌نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم درصدد اخذ مالیات از سود سپرده بانکی و سود سهام بر آمده‌اند و در متن این پیش‌نویس پیش‌بینی شده که بتوان 20 تا 30 هزار میلیارد تومان مالیات اخذ کرد. اما در آذرماه سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که سود سپرده‌های بانکی مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده نخواهد بود.
سرانجام با پیگیری نمایندگان مجلس، طی بررسی لایحه بودجه 99 در کمیسیون تلفیق، دریافت مالیات از مسکن و خودرو تصویب شد، ولی سود سپرده بانکی همچنان از معافیت مالیاتی برخوردار است.
هرچند دریافت این مالیات از سپرده‌ها موضوع حساسی است و اگر بصورت شوک‌آور اعمال شود، می‌تواند به سرازیر شدن نقدینگی به سایر بازارها و بروز تورم افسارگسیخته منجر شود، اما این معافیت مطلق نیز می‌تواند به طریق خلق پول و استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی برای پرداخت سود موهوم به سپرده‌ها دامن بزند.
یک کارشناس اقتصادی در همین رابطه می‌گوید: در حال حاضر دو میلیون نفر بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سود سپرده‌ دریافت می‌کنند، وقتی چنین منبع درآمدی در کشور است و از آن استفاده نمی‌کنیم ظلم به عموم جامعه است. اگر از این مسیر درآمد کسب نکنیم مجبوریم برای مقابله با کسری بودجه اوراق منتشر و خلق پول کنیم.
به گفته وحید عزیزی، سیاست مالیات بر سود سپرده‌های بانکی را می‌توان با ملاحظه اجرا کرد و در ابتدا با نرخ پایین و یا حتی با اعمال معافیت‌هایی به مرحله اجرا رساند. به عنوان مثال فقط از سپرده‌های بالای ۵۰۰ میلیون یا یک میلیارد تومان مالیات اخذ شود.

ارسال نظر