شناسه خبر : 9784

کرونا، اوپک را هم تحت تأثیر قرار داد

کرونا، اوپک را هم تحت تأثیر قرار داد

سازمان بهداشت جهانی اواخر هفته گذشته، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت فوق‌العاده بین‌المللی اعلام کرد که به بیش از ۲۰ کشور جهان سرایت کرده است. اما در همین حال با محدودیت‌ها در زمینه سفر و تجارت با چین مخالفت کرد. این موضوع بر بازار نفت اثر داشت و قیمت‌ها با اندکی افزایش در بازارهای جهانی نفت مواجه شدند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایران، روز گذشته و در زمان تنظیم این گزارش هر بشکه نفت خام برنت 58.61 دلار معامله می‌شد که این رقم 0.5 درصد افزایش قیمت نسبت به روز پنجشنبه را به نمایش می‌گذاشت. نفت خام سبک امریکا (WTI) نیز سبزپوش و در پله 52.47 دلار برای هر بشکه ایستاده بود.
اما با افزایش نگرانی‌ها درباره تأثیر شیوع ویروس کرونا بر تقاضای انرژی، شنیده می‌شود که اعضای اوپک در فکر برگزاری یک نشست اضطراری در ماه آینده هستند. بلومبرگ نوشت: «محمد ارکب، وزیر انرژی الجزایر می‌گوید احتمالاً نشست اوپک که برای ماه مارس برنامه‌ریزی شده بود، در فوریه برگزار خواهد شد. تصمیم در این مورد در روزهای آینده گرفته می‌شود. ارکب در حال حاضر ریاست دوره‌ای اوپک را برعهده دارد و می‌تواند با مشاوره با دبیر کل اوپک و سایر اعضا نشست‌های اضطراری برگزار کند.»
 نماینده‌ای از طرف یکی از اعضای اوپک گفت این نشست احتمالاً این هفته برگزار می‌شود و نماینده دیگری اواسط فوریه را برای تاریخ این نشست اعلام کرد ولی هنوز هم برخی از اعضای اوپک در مورد برگزاری نشست زودهنگام اوپک اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.
به‌گزارش بلومبرگ، اگر نشست اضطراری برگزار شود و هیچ اقدام جدیدی صورت نگیرد، ناامیدی ایجاد شده بین تاجران می‌تواند قیمت نفت را پایین‌تر ببرد. اوپک به تازگی کاهش بیشتر تولید را اعلام کرده که اگر اجرایی شود، عربستان بیشترین کاهش تولید را از 2014 خواهد داشت. قیمت نفت اکنون در کف سه ماهه خود قرار دارد.
اخباری نیز از آرامکو به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد حمله موشکی مجدد به تأسیسات نفتی آرامکو انجام شده اما وال استریت ژورنال در این باره می‌نویسد که تمامی این حملات خنثی شده‌اند. عربستان در حال احیای ارزش و اعتماد سرمایه‌گذاران برای خرید سهام شرکت آرامکو هستند.

ارسال نظر