شناسه خبر : 8089

رشد جمعیت کشور ۱.۲۴ درصد است

رشد جمعیت  کشور ۱.۲۴ درصد است

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: توسعه روستایی تنها با بردن زیربنا به روستاها و ایجاد اشتغال محقق نمی شود و قانون اساسی وظایف سنگینی در مقابل ملت برعهده این وزارتخانه گذاشته است.

به گزارش چابک آنلاین، محمد شریعتمداری افزود: هرگاه مردم با حکومت مشارکت داشتند، رشد و شکوفایی را مشاهده می کنیم و همواره عقب ماندگی در جاهایی بوده که مردم مشارکت نداشتند.

وزیر کار  تاکید کرد: رفع تبعیض های ناروا و ایجاد امکانات عادلانه، رفع فقر و محرومیت از اصول قانون اساسی و میثاق مردم و حکومت است.

وی اضافه کرد : همواره در طول سالها نسبت جمعیت روستایی به شهری ٧٠ به ٣٠ درصد بوده و این نسبت تغییر کرده و با توجه به اینکه روستاها مرکز توسعه و تعاونگران کشور است باید این موضوع آسیب شناسی شود.

به گفته شریعتمداری،  برخی از این مهاجرت ها براثرمسایل جهانی و بعضی نیز ناشی از مسایل ملی است که باید مشکلات ریشه یابی شود و متفکران در این زمینه همکاری کنند .

وزیر کار پیرامون تحریم‌های ظالمانه علیه کشور گفت: دشمن ایران را با بستن چاه‌های نفت تهدید کرده، در حالی که رهبر معظم انقلاب نیز به این امر مهم تاکید داشته‌اند و حال آمریکایی‌ها جمهوری اسلامی  را با آرزویمان تهدید می‌کند و تمام توان خود را به کار گرفته است تا نتوانیم نفت را بفروشیم. 

شریعتمداری با بیان اینکه پس از انقلاب کارهای زیربنایی خوبی در روستاها انجام شده، افزود: امروز شاهد هستیم که برخی از روستاها به دلیل بحران آب خالی از سکنه است و مهمترین دلیل آن نیز اینکه شغل جایگزین دیده نشده بود. 

وی اظهارداشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی مسئول توسعه متوازن روستایی شد و آن زمان روستاها یک متولی واحد داشت که همه امور را اداره می‌کرد و با توقف فعالیت آن و واگذاری امور مختلف به هرکدام از دستگاه‌ها و ایجاد یک معاونت در ریاست جمهوری، روند حرکت تغییر کرد و بنابراین امروز باید بیشتر بر روی این موضوع بازنگری کنیم. 

وزیر کار گفت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان در کنار دستگاه‌های مربوطه، فعالیت می‌کند و امور بیمه‌ای روستائیان را انجام می‌دهد و انتظار می رود به توسعه متوازن و همه جانبه روستاها بیشتر توجه شود و برای رسیدن به این امر به یک نقشه راه و برنامه کلان برای پایداری توسعه متوازن روستاها نیاز داریم.
وی ضمن یادآوری برداشت از منابع صندوق توسعه ملی گفت: تخصیص ۱.۵ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی  برای تسهیلات و اشتغال روستایی، تصمیم خوبی است. 

شریعتمداری افزود: پایش گسترده‌ای در زمینه استفاده از این تسهیلات ارزان قیمت انجام شده و چنانچه این پایش‌ها تداوم داشته باشد، شاهد موفقیت بیشتری در زمینه اشتغال در روستاها خواهیم بود. 

وی خاطرنشان ساخت : بیش از یک میلیون نفر تحت پوشش صندوق بیمه تامین اجتماعی قرار دارند و باید با مشارکت و حمایت بهزیستی، کمیته امداد، وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی، پوشش بیمه ای را در جامعه هدف گسترش دهیم، زیرا جمعیت کشور به سمت پیرشدن پیش می‌رود. 

شریعتمداری ضمن تاکید براینکه باید برای دوران سالمندی جمعیت برنامه داشته باشیم، گفت: باید بحث نوزادآوری به عنوان نهضت جدید مورد توجه قرار گیرد و نظام فرهنگی در جهت آن حرکت کند. 

وی افزود: رشد جمعیت ۱.۲۴ درصد و رشد جمعیت مسن ۳.۶ درصد است، بنابراین رشد سالمندی سه برابر رشد کلی جمعیت حرکت می‌کند و به سن متوسط بالای ۶۰ سال می‌رسیم، بنابراین باید برای دوران سالمندی این جمعیت چاره اندیشی شود. 

وزیر کار تاکید کرد: باید ایجاد یک نظام تامین اجتماعی فراگیر تبدیل به یکی از اصلی ترین خط مشی‌های سیاست گذاران در کشورشده و به این سمت حرکت کنیم.

ارسال نظر