شناسه خبر : 8032

سهم معدن و صنایع معدنی در صادرات غیرنفتی افزایش یافت

سهم معدن و صنایع معدنی در صادرات غیرنفتی افزایش یافت

رئیس هیات عامل ایمیدرو از افزایش بی سابقه صادرات معدن و صنایع معدنی تا ۳۳ درصد طی پنج ماهه سال جاری خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین، خداداد غریب پور افزود: ایمیدرو با همکاری غول های صنایع فلزی، برنامه رفع نیاز خودروسازان بزرگ از جمله ایران خودرو به صنایع فلزی را در دست اجرا دارد.
وی ادامه داد: صادرات این بخش همواره حدود ۲۱ درصد بوده اما طی پنج ماه امسال تا ۳۳ درصد رشد داشته است.
غریب پور  گفت: میزان فروش معدن و صنایع معدنی طی شش ماهه امسال به ۷۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی افزود: در بورس سهم سود این بخش ۳۶ درصد است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری با اشاره به اولویت های این سازمان اعلام کرد: دو مقوله اکتشاف و سرمایه‌گذاری در توسعه این بخش اثرگذار است.
واگذاری معادن بعداز اکتشا
وی ادامه داد: در این راستا مشارکت بخش خصوصی ضروری است و ایمیدرو واگذاری معادن بعد از عملیات های اکتشاف را در دستور کار دارد.
اکتشاف با همکاری سازمان های ذیربط
این مقام مسئول در ایمیدرو تصریح کرد: ایمیدرو اکتشاف را با همراهی سازمان هایی همچون انرژی اتمی، فضایی و زمین شناسی دنبال خواهد کرد.
غریب پور با اشاره به عملکرد شرکت ملی مس در سال جاری گفت: صادرات مس در نیمه نخست امسال به ۴۵۰ میلیارد دلار رسید که این میزان صادرات بیش از کل ارزش صادرات طی سال گذشته این شرکت است.
تهیه طرح جامع مس
وی با بیان اینکه طرح جامع مس در حال تهیه است عنوان کرد: مس بیش از یک میلیارد دلار طرح توسعه دارد و ایمیدرو در حوزه مس به دنبال توسعه کمی و کیفی است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه مشکل تامین پودر آلومینا داریم، گفت: در بخش آلومینیوم نیاز به اکتشافات جدید داریم و ایجاد صنایع پایین دستی در این حوزه هدفگذاری شده است.
توسعه طرح ها
غریب پور با اشاره به وضعیت طرح های مهم معدن و صنایع معدنی اعلام کرد: طرح توسعه طلای زرشوران، توسعه استخراج در مهدی آباد و استحصال پتاس و منیزیوم از شورآبه های قم در دستور کار است. وی افزود: به طور حتم توسعه این طرح ها با مشارکت بخش خصوصی خواهد بود.
همکاری با مراکز علمی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به همکاری ایمیدرو با دانشگاه ها و مراکز علمی، گفت: در بخش بومی سازی تفاهم نامه هایی با جهاد دانشگاهی به امضا رسید.
وی افزود: به دنبال دستیابی به دانش فنی ساخت ماشین آلات هستیم.
غریب پور عنوان کرد: در زمینه ایجاد مرکز استارت اپ ها با دانشگاه های امیرکبیر، شریف و تهران به توافق رسیدیم. جشنواره ایده های ارزش آفرین معدنی با این مرکز در تعامل خواهد بود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: شرکت های معدنی بر اساس نیاز خود می توانند از ایده های این مراکز حمایت کنند.
تامین نیازهای ایران خودرو
غریب پور در بخش دیگری اظهار کرد: در حال حاضر ایران خودرو سالانه ۵۰۰ هزار تن از صنایع فلزی، خرید دارد.
وی افزود: ایمیدرو زمینه ای فراهم کرده است که ساپکو با شرکت هایی همچون مبارکه، ایرالکو، مس و فولاد آلیاژی، کمیته ای برای تامین نیازهای این خودروساز تشکیل شود.
معادن کوچک
غریب پور گفت: بیشتر معادن کشور، کوچک مقیاس است و برنامه احیای این معادن در سال جاری را مورد توجه قرار داده ایم و تاکنون بررسی نحوه راه اندازی 120 معدن انجام شده است.
وی ادامه داد: در همین راستا میزان سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی امسال در گام نخست به 350 میلیارد و در سال آینده تا ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

 

ارسال نظر