شناسه خبر : 7963

صندوق ذخیره فرهنگیان سالانه هزار میلیارد تومان افزایش سود می‌دهد

صندوق ذخیره فرهنگیان سالانه هزار میلیارد تومان افزایش سود می‌دهد

انتشار اخباری از تخلفات مالی در صندوق موجب شد معلمان نسبت به عملکرد مدیریت این صندوق اعتراض کنند. معلمان خواستار شفاف‌سازی گردش مالی صندوق شده بودند؛ گرچه مسئولان این موسسه بارها اعلام کردند که دارایی فرهنگیان به غارت نرفته اما معلمان از وزیر سابق آموزش و پرورش خواستند تا سر و سامانی به این وضعیت دهد.

 به گزارش چابک آنلاین، مهدی نیکدل، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: متاسفانه در سال‌های قبل فضایی در صندوق ایجاد شد که بی‌اعتمادی جامعه فرهنگیان را به دنبال داشت و ما باید بین معلمان اعتمادسازی می‌کردیم تا اعتماد آن‌ها را جلب کنیم. صندوقی که ۲۴ سال پیش با هدف ارتقای معیشت و رفاه فرهنگیان راه‌اندازی شد و به طور میانگین حدود ۱.۲ درصد از حقوق معلمان عضو کسر و به حساب این صندوق واریز شد تا با آن کار سودآور برای کمک به معیشت فرهنگیان در زمان بازنشستگی‌شان بشود

 موضوع اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان چند سالی است که بر سر زبان‌ها افتاده. مدیران صندوق گفته‌اند که این تخلفات مربوط به پول معلمان نیست، اما کمیته‌ای که برای تحقیق و تفحص تشکیل شده بود اعلام کرد که 15 هزار میلیارد تومان از صندوق اختلاس شده است. در این سال‌ها  اعداد عجیب و غریبی  مطرح شده و بسیاری هم می‌گویند که شروع  این اتفاقات از زمان دولت یازدهم بوده است‌، اعدادی که شما به آن رسیدید چقدر بوده است؟

در ابتدا باید توضیح دهم که ارتباط صندوق ذخیره فرهنگیان با بانک سرمایه ارتباط سهامدار با یک بنگاه اقتصادی است. صندوق ذخیره فرهنگیان غیرمستقیم از طریق شرکت‌های زیر مجموعه خودش 46 درصد از سهام بانک سرمایه را دارا بوده است. بانک سرمایه هم سهام‌هایی از شرکت‌های زیرمجموعه ما خریداری کرده است. قیمت تمام شده‌ خرید سهام بانک، در دفاتر مالی ما  218 میلیارد تومان بوده است. در سال‌های گذشته هم شرکت‌های صندوق ذخیره از بانک سرمایه 167 میلیارد تومان سود سهام دریافت کرده‌اند‌، اختلاف این رقم هم 51 میلیارد تومان می‌شود. از این که بگذریم می‌خواهم موضوع دیگری را مطرح کنم. شما فکر می‌کنید این 218 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ما در بانک سرمایه چقدر از دارایی معلمان بوده است‌. آنچه که در بانک سرمایه هزینه شده است 4 درصد ارزش دفتری دارایی صندوق را تشکیل می‌دهد. یعنی حداکثر 4 درصد دارایی معلمان در صندوق ذخیره صرف خرید سهام بانک سرمایه شده است. بانک سرمایه وجوهی را از مردم گرفته و به آن‌ها هم سود سپرده داده است، این چه ربطی به معلمان دارد که در همه رسانه‌ها اسم آن‌ها آورده می‌شود.

شما برای احقاق این حق معلم‌ها چه اقداماتی انجام دادید‌؟

یکی از شعارهای هیات‌مدیره شفافیت است. همیشه در غیاب شفافیت سوءاستفاده هم اتفاق می‌افتد. ما اطلاع‌رسانی کافی درباره مسال مالی را انجام داده‌ایم. سایت موسسه را هم برای این اقدام فعال کردیم. همچنین کمیته‌هایی تشکیل دادیم که به شفافیت کمک کنند و آیین‌نامه‌هایی منسجم نوشتیم. بسیاری از اقداماتی که انجام می‌شد، آیین‌نامه نداشت.

شما می‌گویید صندوق ذخیره فرهنگیان قرار است یک هلدینگ بورسی شود؟

سیاست ما این است که از بنگاه‌داری به سمت مدیریت سرمایه برویم. ما به دنبال این هستیم در شرکت‌ها و کارخانه‌ها، اوراق بهادار داشته باشیم. این پروسه ممکن است 10 سال طول بکشد. در شرایط اقتصادی امروز ما به راحتی نمی‌توانیم یک بنگاه اقتصادی را به بنگاهی که مالکیت اوراق بهادار را داشته باشد، تبدیل کنیم.

یعنی با بورسی شدن می‌خواهید جلوی تخلفات را بگیرید؟

چون بنگاه‌داری می‌کنیم افراد زیادی را به ما سفارش می‌کنند. مثلا برخی‌ افراد کسانی را سفارش می‌کنند که در هیات‌مدیره باشند و توقع دارند قبول کنیم. در حالی‌که اگر مدیریت بنگاه‌ها و شرکت‌ها را نداشتیم، در صورت زیان‌ده بودن می‌توانیم از آن مجموعه بیرون بیاییم. درحقیقت، در بنگاه‌داری شما مدیریت را با دست انجام می‌دهید و در سهام‌داری مدیریت را با پا. به این معنا که هر وقت دوست نداشته باشید می‌توانید از آن مجموعه خارج شوید. اما وقتی جایی در دست شماست، نمی‌توانید به همین راحتی اینکار را انجام دهید. باید مدیر منصوب کنید تا کار را اداره کنید. دقیقا همین گرفتاری که ما حالا در بانک سرمایه داریم. 

سود‌آوری صندوق چقدر بوده است‌؟

در سال 95 به دلیل مشکلاتی که برای صندوق بوجود آمد مجبور شدیم مقداری از سود را ذخیره کنیم و کلا حدود 200 میلیارد تومان تقسیم شد. در سال بعد از آن 284 میلیارد تومان و سال گذشته 620 میلیارد تومان بوده است. پیش‌بینی امسال سودآوری 620 میلیارد تومان بود که خوشبختانه گزارش ۹ ماهه 900 میلیارد تومان را نشان می‌دهد و امیدواریم تا پایان سال مالی که آخر شهریور هست به هزار میلیارد تومان برسیم. البته بعد از بررسی و تایید مجمع موسسه این سود قابل توزیع بین معلمان است.

سهم دولت در برنامه پنجم توسعه نیامده بود شما برای احیای این حق چه کردید؟

متاسفانه در برنامه پنجم گفتند که چون معلم‌ها خودشان صندوق دارند این سهم را واریز نمی‌کنیم و دولت هم خودش را مکلف به پرداخت نکرد. در دولت گذشته، آقای فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش اعلام کرد از دولت شکایت کنید. ما هم در دیوان عدالت اداری شکایت را مطرح کردیم و ثابت کردیم که موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان خصوصی است و دیوان عدالت اداری هم پذیرفت و توانستیم علیه دولت رای بگیریم. دولت مجبور به پرداخت تعهدات مغفول مانده در برنامه پنجم شد که مبلغ آن 634 میلیارد تومان است که در مرحله تجدید‌نظر است. اگر این مرحله تایید شود سازمان برنامه و بودجه ملزم به پرداخت این پول است.

این همین 634 میلیارد یا ۷۰۰ میلیارد است که چندی پیش در خبرها آمده بود که این پول در صندوق گم شده است؟

بله. ما دولت را محکوم به پرداخت حدود 700 میلیارد تومان کردیم. اما دولت این بدهی را قبول نداشت و البته دولت تاییدیه هم به ما نداد. بنابراین مجمع به ما اجازه داد تا موضوع را از طریق شکایت پیگیری کنیم و ما هم این رقم را از حسابمان حذف کردیم تا رای بگیریم و رای را گرفتیم و رقم دقیق‌تر به حسابمان برگشت.

 

 

ارسال نظر