شناسه خبر : 7584

شرایط امروز مناسب حذف صفر از پول ملی نیست

شرایط امروز مناسب حذف صفر از پول ملی نیست

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تجربه سایر کشورها در زمینه حذف صفر از پول ملی گفت: تجربه دنیا نشان می‌دهد که اصلاحات اقتصادی، کنترل تورم و نقدینگی مقدم بر حذف صفر است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایبنا، فریال مستوفی درباره طرح حذف چهار صفر از پول ملی اظهار داشت: من موافق طرح حذف چهار صفر از پول ملی هستم، اما شرایط امروز را مناسب اجرای این طرح نمی‌دانم.

وی با بیان اینکه قبل از حذف صفر لازم است تا اتفاقات بهتری در اقتصاد کشور رخ دهد، تصریح کرد: حذف صفر شاید آخرین اقدامی باید باشد که رخ می‌دهد و ما قبل از آن نیاز به انجام اصلاحات اقتصادی، کنترل تورم و نقدینگی، دست یافتن به رشد اقتصادی پایدار، بهبود وضعیت رشد اقتصادی و غیره هستیم.

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با اشاره به کشورهایی که طرح حذف صفر را در دنیا اجرا کرده‌اند، گفت: بعد از جنگ جهانی دوم چندین کشور مختلف اقدام به اجرای این طرح کرده‌اند که برخی مانند آلمان و ترکیه موفق و برخی مانند آرژانتین، برزیل و ونزوئلا ناموفق بوده اند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: بررسی تاریخچه کشورهای موفق به ما نشان می‌دهد که کشورهای موفق قبل از حذف صفر دست به اصلاحات اقتصادی زده و به ثبات رسیده‌اند ولی کشورهای ناموفق قبل از اجرای این طرح، اصلاحاتی نداشته‌اند که خود عاملی برای بازگشت دوباره صفرها شده است.

مستوفی با اشاره به موفقیت آلمان و ترکیه در حذف صفر از پول ملی تصریح کرد: علت موفقیت این کشورها آن بوده که اولویت خود را حذف صفر قرار نداده‌اند، بلکه اول اصلاحات اقتصادی انجام داده و بعد صفرها را حذف کرده‌اند. با این حال برزیلی‌ها در دوره‌های مختلف زمانی ۱۹ صفر از پول ملی خود حذف کرده‌اند، ولی هر بار در این راه شکست خورده‌اند.

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه ادامه داد: نباید عجله‌ای برای حذف صفر داشته باشیم. با اینکه این طرح باعث حسابرسی ساده‌تر دفاتر برای شرکت‌ها خواهد شد اما هزینه چاپ اسکناس نیز خواهد داشت.

ارسال نظر