شناسه خبر : 6274

صادرات مازندران ضمانت نامه یک میلیارد دلاری دریافت می‌کند

صادرات مازندران ضمانت نامه یک میلیارد دلاری دریافت می‌کند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت که بر اساس تفاهمنامه دو جانبه ای که به امضای استاندار مازندران و مدیر صندوق ضمانت صادرات ایران رسید ، این صندوق صادرات مازنی ها را تا سقف یک میلیارد دلار ضمانت می کند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، حسن خیریانپور روز سه شنبه در نشست شورای اداری استان مازندران که با حضور استاندار و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در ساری برگزار شد ، افزود : همچنین بر اساس این تفاهمنامه ، صندوق برای تسهیلات دریافتی صادرکنندگان در بانک های عامل به عنوان سرمایه در گردش و امور صادراتی نیز ضمانت نامه صادر می کند.
وی حمایت از تولید داخلی را در سال رونق تولید به عنوان یکی دیگر از مفاد این تفاهمنامه دو جانبه برشمرد و گفت : با این که مازندران سالانه حدود هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند ، ولی سهم آن در صادرات نسبت ظرفیت ها پایین است و ضمانت صادرات می تواند توسعه این بخش را در استان به دنبال داشته باشد.
خیریانپور یکی دیگر از مزیت های ضمانت صادرات مازندران را از سوی صندوق ضمانت تنوع بخشی به کسب و کار حوزه صادراتی برشمرد.

وی برخورداری از بیمه صادراتی را هم یکی دیگر از مفاد تفاهمنامه مشترک امضا شده با استانداری مازندران معرفی کرد.

براساس آمارهای رسمی ، میزان صادرات استان مازندران در سال کمتر از 500 میلیون دلار است که براساس برنامه توسعه صادراتی که در سال گذشته تدوین شد قرار است تا پایان برنامه ششم به یک میلیارد دلار برسد.


** صادرات خاویار 
رئیس مجمع نمایندگان مازندران هم در نشست شورای اداری از تولید خاوریار به عنوان مهم ترین مزیت صادراتی این خطه شمال کشور یاد کرد و گفت : مازندران به دلیل داشتن ظرفیت لازم در پرورش و تولید ماهیان خاویاری می تواند در صادرات محصولات خاویاری نیز دست بالا را داشته باشد.
ولی الله نانواکناری مهم ترین مانع پرورش و صادرات ماهیان خاویاری را نبود حمایت از تولیدکنندگان دانست و اضافه کرد: در شرایط تحریم  حمایت از تولید کنندگان ماهیان خاویاری و صادرات می تواند بخشی از مشکلات ناشی از صادرات این محصول را کاهش دهد.
وی انعقاد تفاهمنامه دو جانبه مازندران و صندوق ضمانت صادرات ایران را گام موثر در راستای کاهش موانع صادراتی و ریسک صادرکنندگان بیان کرده است.
** تصویب قانون پیوستن ایران به کشورهای سازمان اقتصادی اوراسیا
نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با اشاره به ظرفیت های این استان در صادرات به خصوص کشورهای حوزه دریای خزر تصویب کلیات قانون پیوستن ایران به سازمان اقتصادی اوراسیا را گام مهم برای توسعه صادرات برشمرد.

علی محمد شاعری گفت : بزودی کلیات این قانون برای تصویب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح می شود و با تصویب این قانون جمهوری اسلامی به این سازمان اقتصادی ملحق می شود.
نماینده مردم بهشهر ، نکا و گلوگاه در مجلس همچنین از تاخیر در اجرای طرح آبرسانی از سد گلورد به شهرهای نکاء، گلوگاه و بهشهر انتقاد کرد و اظهار داشت : این پروژه در سال گذشته از سوی مسئولان ارشد استانی کلنگ زنی شد و با وجود داشتن اعتبار 30 میلیارد ریالی تاکنون عملیات اجرایی آن به دلیل برخی کارشکنی به خصوص زیست محیطی به مرحله اجرا نرسیده است.
شاعری خواهان توجه مدیریت ارشد استانی به اجرای این پروژه توسعه ای در مازندران شد.

ارسال نظر