شناسه خبر : 3716

پرداخت‌های الکترونیکی در طول پنج سال گذشته سه‌ونیم رشد داشته است

پرداخت‌های الکترونیکی در طول پنج سال گذشته سه‌ونیم رشد داشته است

پرداخت های الکترونیکی در طول پنج سال گذشته سه و نیم رشد داشته که به همین میزان، نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی کاهش یافته است که نشان دهنده اقبال عمومی به استفاده از پرداخت الکترو نیکی است .

چابک آنلاین: نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی نشان می‌دهد که صنعت پرداخت الکترونیک تا چه میزان در اقتصاد ملی نقش داشته و چقدر درتسهیل مبادلات اقتصادی کشور موثر بوده است. برای بررسی نسبت ارزش تراکنش‌های اکترونیکی به نقدینگی ، درصدی از نقدینگی، که به صورت الکترونیکی پرداخت شده، محاسبه می‌شود. جدول1 -1 اطلاعات این شاخص را نشان میدهد.

 
 

در شهریور1397ارزش تراکنش‌های شاپرک14/64درصد از کل نقدینگی بوده است که این شاخص نسبت به ماه مرداد 97 رشد 82/-درصدی داشته است.

در ماه شهریور97 ارزش تراکنش‌های شاپرک رشد 3/51 درصدی داشته است که در قیاس با رشد 9/31 درصدی نقدینگی نسبت به مرداد ماه 97 کاهش شاخص نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرکی به نقدینگی نسبت به ماه مرداد را در پی داشته است.

در زمان تولید گزارش حاضر آمار میزان نقدینگی در ماههای مهر 1397 منتشر نشده است ، لذا نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی به تفکیک هر سال در دورهی زمانی سال 1392 لغایت شهریور ماه سال1397در شکل 1-1 ترسیم شده است که بیانگر روند رو به رشد و نوسانی این شاخص در مدت مورد بررسی‌است.

درصدی از نقدینگی که به صورت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص جامعه وجود دارد و پرداخت نقدی را ارائه شده است.

ممکن ساخته در جدول2 -1در شهریور ماه 2/66،1397درصد از کل نقدینگی متعلق به اسکناس و مسکوک در دست اشخاص بوده است که نسبت به مقدار مشابه در ماه مرداد ماه کاهش20/. درصدی را تجربه نموده است. در شهریور ماه1397میزان نقدینگی با افزایش 9/31درصدی همراه بوده و میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص نیز باافزایش1/83درصدی همراه بوده است.

این گزارش می افزاید ؛ شکل زیر روند دو شاخص نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی و نسبت اسکناس و مسکوک دردست اشخاص به نقدینگی را نشان داده و امکان مقایسه تغییرات ارزش تراکنشهای پرداخت الکترونیک وحجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص را از کل نقدینگی در طول زمان  ممکن می‌سازد.

روند نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی در طول مدت مورد بررسی (ابتدای سال1392 تا شهریورماه 1397 ) دارای برآیند صعودی بوده است و از61/6 درصد در فروردین ماه1392 به66/14 درصد درشهریور ماه 1397 افزایش یافته است. این در حالی است که درصد اسکناس و مسکوک به نقدینگی در طول این مدت روندی در مجموع کاهشی داشته و از 07/6 درصد به 66/2 درصد رسیده است.

به عبارت دیگر ، گسترش نفوذ ابزارهای پذیرش، یکی از دلایل کاهش 41/3 درصدی نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی در مدت مورد بررسی بوده است که انتظار می‌رود این روند کاهشی همچنان تداوم داشته باشد. اما با توجه به شروع روند کاهشی میزان نقدینگی به نظر میرسد سرعت کاهش سهم اسکناس و مسکوکات از نقدینگی نسبت به گذشته کاهش یابد. 

کاهش این نسبت در شهریور ماه1397 نسبت به فروردین ماه 1392 یکی ازعوامل اصلی افزایش ضریب فزاینده و سالم سازی ترکیب نقدینگی در بازه زمانی اخیر بوده و باعث شده برای تامین نقدینگی، پول پرقدرت کمتری به اقتصاد کشور تزریق شود و بخشی از نیاز به پول فیزیکی برای پرداخت بهای کالاها و خدمات مورد تقاضا ، با گسترش زیرساخت‌های لازم توسط شبکه پرداخت الکترونیک کارت جبران شود. این درصورتی است که در ماههای گذشته شاهد افزایش سهم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص از نقدینگی می‌باشیم که این بیانگر تزریق پول پر قدرت به بازار است ./بانکداری ایرانی

 

 

ارسال نظر