شناسه خبر : 3460

بازار ارز به کدام سو می‌رود؟

بازار ارز به کدام سو می‌رود؟

یک کارشناس اقتصادی ضمن برشمردن دلایل کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر این روند را ادامه دار دانست و افزود: در صورت کاهش تقاضا حتی ممکن است دلار به زیر ده‌هزارتومان هم برسد.

چابک آنلاین: کامران ندری درباره دلایل کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر با تاکید بر اقدامات بانک مرکزی گفت: مداخله بانک مرکزی در بازار و اینکه برای نرخ ارز برنامه دارد هرچند به طور صریح بیان نشده است اما به بازار این سیگنال را رسانده است که اگر نوسانات نرخ ارز بیشتر از حد معمول شود بانک مرکزی در بازار مداخله می‌کند.

او ادامه داد: از مهم ترین اقداماتی که بانک مرکزی برای کنترل بازار انجام داده‌است می‌توان به سقف‌گذاری برای تراکنش‌ها از طریق دستگاه‌های کارتخوان و کنترل عملیات‌های سفته بازانه در بازارهای هرات و سلیمانیه اشاره کرد.

ندری همچنین کاهش آثار روانی ناشی از خروج آمریکا از برجام و شروع تحریم‌ها را از دیگر عامل مهم در کاهش نرخ ارز عنوان کرد و افزود: اگر اتفاق خاص دیگری در ماه‌های آینده نیفتد که به حسب ظاهر قرار هم نیست اتفاقی رخ بدهد، نرخ ارز روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به دنبال اقدامات بانک‌مرکزی ممکن است دلار به زیر 10هزارتومان برسد؟ خاطرنشان کرد: در خصوص ارز اگر جو بازار آرام شده و تقاضاها برای آن کم و یا حتی معکوس شوند، به طوری مردم ارزهای پس‌انداز شده خود را به بازار عرضه کنند؛ احتمال کاهش نرخ ارز در بازار سوم به زیر10هزارتومان وجود خواهد داشت و من دلیلی نمی‌بینم که این اتفاق نیفتد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص دلیل عدم افزایش نرخ ارز پس از تحریم‌های 13آبان تاکید کرد: علاوه بر اقدامات بانک مرکزی که عامل بسیار مهمی بود باید به این نکته توجه کرد تحریم‌ها همه تاثیرات خود را قبل از تاریخ 13آبان گذاشته بودند و کشورهایی که قصد قطع روابط خود با ایران را داشتند قبل از شروع تحریم‌ها تصمیم خود را گرفته بودند.

ندری در پایان با اشاره به اینکه پیش‌بینی کاهش یا افزایش نرخ ارز در بلندمدت آسان نیست، افزود: برخی مشکلات ناشی از تحریم‌ها و مسئله نقل‌وانتقال پول باعث می‌شود نتوان در بلندمدت پیش‎‌بینی در خصوص قیمت ارز انجام داد اما این روند کاهشی در کوتاه‌مدت ادامه دار خواهد بود./اقتصاد آنلاین

 

 

ارسال نظر