شناسه خبر : 2535

کاهش تولید و عرضه قطعات خودرو

خرید و فروش لاستیک سهمیه ای شد

خرید و فروش لاستیک سهمیه ای شد

بازار قطعات خودرو هم از اواسط خرداد با تلاطم روبه رو شد. برای نمونه لاستیک خودروی سواری کره ای از ۴۷۰ هزار تومان به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از پول نیوز، آنگونه که رییس انجمن قطعات خودرو می گوید: قیمت لاستیک خارجی در بازار در برخی موارد تا 80 درصد هم گران تر شده است . این افزایش قیمت در شرایطی رخ داده که براساس لیست بانک مرکزی، 29 شرکت برای واردات لاستیک سواری ارز دولتی دریافت کرده اند و دولتمردان احتکار و کمبود عرضه را دلیل نجومی شدن قیمت ها می دانند. اما فعالان بازار دلیل دیگری برای گرانی لاستیک اعلام می کنند. حلوایی عضو سابق انجمن تایر ایران اینباره به پول نیوز می گوید: واردات لاستیک هم اکنون بر اساس ارز دولتی 4200 تومان انجام می شود در حالیکه پارسال دلار 3700 تومان بود. از طرفی افزایش هزینه هایی همچون حمل و نقل به دلیل تحریم کشتی‌رانی موجب شده که قیمت تمام شده واردات لاستیک چند برابر شود .افزایش تعرفه واردات از دیگر دلایلی است که این فعال بازار معتقد است به گرانی ها دامن زده است. به گفته حلوایی، تعرفه واردات لاستیک طی سال‌جاری برای خودروهای سواری از 32 درصد به 40 درصد و تایرهای باری از 20 درصد به 26 دردصد افزایش پیدا کرد. ضمن آنکه تا پیش از این گمرک با احتساب دلار۳۸۰۰ تومانی از ما هزینه می‌گرفت اما الان با توجه به افزایش قیمت رسمی دلار هزینه ما نیز افزایش پیدا کرده و از این به بعد با دلار ۴۲۰۰تومانی محاسبه خواهد شد. همین مساله خود به تنهایی قیمت ها را 15 درصد بالاتر برد.
 
200 حلقه لاستیک در انبار، احتکار نیست
مبارزه با احتکار لاستیک از دیروز کلید خورد . وزارت صنعت در حالی اجرای طرحی به نام افق را کلید زده که فعالان بازار می‌گویند این روزها فروش لاستیک توسط نمایندگی های فروش به صورت آنلاین انجام می شود . به طوری که متقاضی تنها قادر به ثبت نام تعدادی محدود لاستیک بوده و امکان خرید و انبار کردن آن ممکن نیست . حلوایی در رابطه با ادعای احتکار لاستیک گفت: اینکه یک فروشگاه 200 یا 300 حقله لاستیک داشته باشید یک اتفاق طبیعی است و نمی توان اسم آن را احتکار گذاشت.به گفته او، میزان تولید لاستیک تمامی برندهای داخلی به غیر از بارز به دلیل سخت شدن تامین مواد اولیه کاهش پیدا کرده و میزان عرضه نسبت به سال های قبل کمتر شده است.
 
نیاز به 400 هزار تن لاستیک در سال
بر اساس آمار ارائه شده از سوی پلیس راهور جدای از خودروهای نظامی و انتظامی بیش از ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در کشور داریم که با استانداردهای بین المللی نیازمند سالانه ۴۰۰ هزار تن لاستیک خودرو در انواع سواری، اتوبوسی و کامیونی هستیم. این در حالی است که تولیدات داخل کشور تنها ۲۵۰ هزار تن است و ما بقی نیاز کشور یعنی حدود ۱۵۰ هزارتن آن از محل واردات تامین می شود .
 
خطر قاچاق لاستیک های تاریخ گذشته
در سال ۹۴و۹۵ حدود ۱۰۸ هزار تن واردات رسمی تایر داشتیم . اما این در سال ۹۶ این رقم به ۱۲۶هزار تن رسید که به معنای کمتر شدن حجم قاچاق است . اما نگرانی انجمن این است که با اعمال تعرفه‌های جدید و افزایش هزینه‌ها بازار به سمت کالای قاچاق و لاستیک های بی کیفیت و تاریخ گذشته چینی تمایل پیدا کند زیرا با این تعرفه و هزینه‌ها، قاچاق کاملا صرفه اقتصادی دارد.

ارسال نظر