شناسه خبر : 2417

طی سال های ۹۲ تا ۹۶ محقق شد

درآمد ۴.۱ میلیارد دلاری در ازای صادرات برق

درآمد ۴.۱ میلیارد دلاری در ازای صادرات برق

شرکت های فعال صنعت آب و برق در دوره زمانی سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ بیش از پنج میلیارد دلار قرارداد صدور خدمات فنی و مهندسی منعقد کرده اند که این میزان از صادرات خدمات فنی و مهندسی تقریبا ۷۰ درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور را پوشش می دهد و در این دوره زمانی حدود ۴.۱ میلیارد دلار صادرات برق نیز صورت پذیرفته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، صدور خدمات فنی و مهندسی یکی از مهم‌ترین حوزه ­های صادرات غیرنفتی ایران محسوب می­‌شود. در سال‌های اخیر نیز صدور خدمات فنی و مهندسی با حمایت دولت و تلاش بخش خصوصی از رشد مناسبی به ویژه در حوزه صنعت آب و برق برخوردار بوده، به گونه‌ای که براساس آمار ارائه شده توسط سازمان توسعه تجارت، پروژه­‌های مربوط به صنعت آب و برق طی سنوات اخیر سهم بسیار بالایی از صادرات این حوزه را به خود اختصاص داده و در سال‌های گذشته همواره رتبه اول را در در این بخش کسب کرده است.

با توجه به شرایط سال‌های اخیر شرکت­ های ایرانی جهت صدور تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی با برخی چالش ها مواجه بوده‌اند و این موفقیت­ ها علیرغم این چالش‌ها به وجود آمده است. همچنین جایگاه صنعت آب و برق در زمینه صدور کالا و تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی منحصر به فرد بوده و در صورتی که موانع صادراتی موجود از جمله مسائل و مشکلات موجود بانکی بر طرف شود، شرکت‌ها انگیزه بیشتری برای حضور در بازارهای هدف صادرات پیدا کرده و رقم قابل توجهی از صادرات خدمات فنی و مهندسی را به خود اختصاص خواهند داد.

علاوه بر این، با توجه به پتانسیل بسیار بالای صنعت آب و برق در صدور کالاها، تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی  شرکت های ایرانی باید مورد حمایت بیشتری قرار گرفته و از موانع عبور کنند. البته وزارت نیرو فعالیت های شرکت‌های صنعت آب و برق در صدور خدمات فنی ومهندسی را با همکاری تشکل های مربوطه رصد کرده و پیگیر مسائل و مشکلات آنها با همکاری دستگاه های ذیربط است.

از سوی دیگر اجرای پروژه های برون مرزی صنعت آب و برق علاوه بر فواید اقتصادی و ارز آوری برای کشورمان موجب شده که از لحاظ جایگاه سیاسی و اجتماعی وجهه ایران در جامعه بین المللی نیز ارتقاء یابد. علاوه بر اینکه با افزایش فعالیت برون مرزی شرکت های ایرانی توانمندی های فنی و اجرایی این شرکت ها در ارائه خدمات فنی و مهندسی و تامین تجهیزات بیش از پیش برای سایر کشورها آشکار می‌شود.

در همین راستا وزارت نیرو همواره سعی کرده تا شرکت های ایرانی خصوصاً شرکت هایی که دارای عملکرد موفقی در زمینه اجرای پروژه های برون مرزی هستند را از طریق برگزاری کمیسیون های مشترک اقتصادی، شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی، اعزام هیئت های کارشناسی، ملاقات های رسمی سیاسی و اقتصادی و از طریق نمایندگی های ایران در سایر کشورها به آنان معرفی و در این راستا بستر مناسب را برای معرفی توانمندی های شرکت های صادر کننده خدمات فنی و مهندسی در کشورهای هدف فراهم کند.

هم اکنون شرکت‌های ارائه کننده خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق کشور با حمایت  وزارت نیرودر کشورهای عراق و سوریه "به عنوان بزرگترین بازار بالقوه " و در ترکمنستان، افغانستان، آذربایجان، ارمنستان، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، سریلانکا، اوگاندا، نیجریه، اتیوپی، عمان و هند تعداد ۵۸ پروژه مختلف را که تعدادی از آنها از سالهای قبل آغاز شده، در دست اجرا دارند.

همچنین بنابه گزارش سازمان توسعه تجارت، طی سال های اخیر وزارت نیرو حائز رتبه برتر بوده به گونه ای که سهم بخش نیرو (صنعت آب و برق) از کل صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور به شرح جدول زیر است:

 

ارسال نظر