شناسه خبر : 2310

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به نامه رئیس اتاق ایران:

موانع اجرای بخشودگی جرایم بانکی تولید‌کنندگان رفع می‌شود

موانع اجرای بخشودگی جرایم بانکی تولید‌کنندگان رفع می‌شود

عبدالناصر همتی در پاسخ به نامه رئیس اتاق ایران برای پیگیری اجرای قانون بخشودگی جرایم بدهکاران بانکی، از تلاش برای رفع ابهام های این بند از قانون بودجه ۱۳۹۷ کل کشور خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق ایران در نامه‌ای به «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی، اجرای قانون بودجه و دستورالعمل بخشودگی جرایم بدهی‌های بانکی تولیدکنندگان از سوی بانک‌های عامل را خواستار شد.
شافعی با استناد به بند «و» تبصره 16 قانون بودجه سال 1397 به رئیس کل بانک مرکزی نوشت: این قانون گشایش موثری برای تسویه بدهی تولیدکنندگان ایجاد کرد که 18 اردیبهشت امسال در بخشنامه ای دستور اجرای آن را به نظام بانکی کشور صادر شد اما بیشتر بانک­ها از اجرای آن خودداری کردند و دستور بانک مرکزی را به شعب زیرمجموعه خود ابلاغ نکردند.
رئیس اتاق ایران در ادامه خواستار بررسی ویژه موضوع از طریق مراجع نظارتی بانک مرکزی شده زیرا از مهلت تعیین شده برای تولیدکنندگان، تنها 2 ماه باقی مانده و حدود 4 ماه زمان مفید برای این کار از دست رفته است.
«عبدالناصر همتی» نیز در پاسخ به این نامه نوشت: با توجه به ابهام های موجود در متن قانونی و پرسش‌های شبکه بانکی و اشخاص مشمول، اجرای آن با موانع و چالش هایی مواجه شده که بانک مرکزی ضمن تبیین ابهام ها و اشکال ها، پیشنهاداتی برای جایگزینی و اصلاح آن ارائه داده است.
بر اساس بند «و» تبصره 16 قانون بودجه سال جاری، «به منظور تشویق تولیدکنندگان و تسویه مطالبات بانکها و موسس های مالی و اعتباری، چنانچه مشتریان بدهی معوق خود را که تا پایان سال 1396 سررسید شده باشد، از تاریخ سررسید تا پایان شهریور تسویه نکنند، بانکها و موسسات مالی و اعتباری مکلفند اصل و سود خود را طبق قرارداد اولیه و بدون احتساب جریمه دریافت و تسویه کنند.

 

ارسال نظر