شناسه خبر : 2134

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم:

سفته‌بازی قدرت خرید ۱۰میلیون کارگر را کاهش داده است

سفته‌بازی قدرت خرید 10میلیون کارگر را کاهش داده است

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم با تاکید براینکه بیشتر استعدادهای کشور و تولیدکنندگان درحال پیش‌روی به سوی سفته‌بازی هستند، ادامه داد: همان میزان که منافقین بعد از انقلاب به کشور ضرر رساندند، دلالان نیز برای کشور مضرند؛ اما فرقشان در این است که منافقین آمدند و رفتند ولی سفته بازان آزادند و متاسفانه مورد احترام عوام هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، محمدزمان رستمی دلیل افزایش نرخ ارز خارجی را فرهنگ نهادینه شده‌ای باعنوان سفته‌بازی به معنی منفی آن و نه به معنای رایج و تئوری دانست و عنوان کرد: درصد بالایی از نقدینگی که درزمان جنگ و بعد از آن به دلیل اصلاحات وارد بازار شد به دست کسانی افتاد که زمینه رانت‌خواری را داشتند، وقتی از یک طرف  فرهنگ سفته بازی درجامعه وجود داشته باشد و از طرفی نقدینگی در دسترس باشد درصورتی که کوچکترین زمینه‎ای در مسکن و یا دلار و... ایجاد شود، دلالی به آن سمت کشیده می شود.

برجام و دلارهای نفتی مجالی به سفته‌بازان نمی داد

دکتر رستمی افزود: راه حلی که این مشکلات را در دولت دکتر روحانی کنترل می‌کرد، سود بانکی بالا بود که اثر نقدینگی را کم می‌کرد.از طرفی مسئله برجام و دلارهای نفتی مجال برای سفته بازی راکاهش می داد‌ تا اینکه نرخ سودهای بانکی راکاهش دادند؛ این کاهش از طرفی یک حرکت منطقی بود چرا که فاصله نرخ بانکی از فاصله حقیقی آن زیاد شده بود و باید کاهش پیدا می‌کرد، البته با توج به تجربه گذشته در پایین آوردن سود بانک ها و منجر شدن آن به افزایش قیمت سکه در بازار، می توان گفت از طرفی کاهش نرخ سود بانکی اشتباه بود، زیرا پول را از بانک خارج می‌کند و به سمت سرمایه‌گذاری‌های نادرست دیگر می‌کشاند.

سفته‌بازی قدرت خرید 10میلیون کارگر را کاهش داده است

عضو هییت علمی دانشگاه قم با اشاره به اینکه امروز بزرگترین مبارزه، مبارزه با سفته‌بازی است، بیان کرد: سفته‌بازی باعث می‌شود  قیمت مواد اولیه افزایش یابد و در زندگی ۱۰ میلیون کارگر جامعه که قدرت خرید پایینی دارند تاثیر میگذارد و قدرت خرید انان را کاهش می‌دهد؛ پس باید علاوه برتدابیری که دولت برای مبارزه با دلالی و سفته‌بازی پیش‌رو دارد قوه‌های فعال جامعه و مراجع تماما برای مبارزه با این کار برخیزند.

لزوم وضع مالیات بر سفته‌بازی دلار، طلا و ...

وی با بیان اینکه مسئله دیگر در این زمینه، مسئله کنز است، اضافه کرد: حرمت کنز در اسلام بیان شده است؛ کنز پول و دلار را نیز شامل می‌شود و به کسانی اشاره دارد که ارز رایج جامعه را درخانه نگهداری می‌کنند. پس مالیات باید برهرگونه سفته‌بازی و دلالی از جمله مسکن و دلار و طلا وضع شود، به طوری که حتی مالیات ۹۵ درصد نیز ایرادی ندارد.

دکتر رستمی اضافه کرد: از اشتباهاتی که دولت انجام داد می توان به این اشاره کرد که دلار را به تدریج افزایش نداد، چراکه این افزایش از یک قاعده جهانی پیروی می‌کند، حال که این افزایش به صورت یک دفعه‌ای ایجاد شده است، باید  یک قیمت واقعی و ثابت را ایجاد کند و روی آن بایستد و تمام معاملات براساس آن نرخ انجام شود و مالیات رو آن وضع شود‌.

استعدادهای کشور به سوی سفته‌بازی می‌روند‌‌

وی با تاکید براینکه بیشتر استعدادهای کشور و تولیدکنندگان درحال پیش‌روی به سوی سفته‌بازی هستند، ادامه داد: همان میزان که منافقین بعد از انقلاب به کشور ضرر رساندند، دلالان نیز برای کشور مضرند؛ اما فرقشان در این است که منافقین آمدند و رفتند ولی سفته بازان ازادند و متاسفانه مورد احترام عوام هستند و این موضوع بازهم برمی‌گردد به فرهنگ نهادینه شده برجامعه، چراکه احترامی که برای یک دلال ثروتمند قائلیم برای ‌یک کارگر قایل نیستیم. ما باید تولید کننده را ارج دهیم و فرهنگ دلالی و سفته بازی را بد شماریم و حرمت آن را به مردم جامعه نشان دهیم.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم با اشاره به اینکه هرچه پول به جیب دلالان وارد شود از طرف دیگر از جیب کارگران خارج می شود، بیان کرد: به تدریج باید بر هر فعالیت سفته‌بازی مالیات وضع کرد، چرا که هرچه مالیات بیشتر باشد مردم به سمت سرمایه گذاری های سود ده دیگر حرکت می کنند؛ باید این سود دهی را درتولیدات و صادرات افزایش یابد تا باعث افزایش کارایی ملی شود.

رسانه‌ها ناخواسته به افزایش شایعه‌وار دلار دامن زدند

وی افزود: کافی است دلالان را ترساند ولی این به شرطی  است که دولت توانمند باشد و قیمت دلار را کنترل کند و نگذارد بالا رود، این کار باعث می‌شود دلارهای اضافی موجود درخانه ها به بازار عرضه شود.

عضو هییت علمی دانشگاه قم با اشاره بر اینکه رسانه‌ها ناخواسته به افزایش شایعه‌وار دلار دامن زدند، گفت: قیمت دلار به صورت روانی بالا رفت بدون آنکه بازاری در کار باشد و این شایعه پراکنی باعث شد افزایش قیمت دلار شکل گیرد.

وی در پایان گفت: باید مقصر اصلی که دلالان هستند را شناسایی کرد و با اتحاد دستگاه‌های اداری و اتحاد مسئولین مربوطه  با آنها مبارزه کرد.

ارسال نظر