شناسه خبر : 1855

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت:

هزینه خدمات بانکی غیر منطقی است

هزینه خدمات بانکی غیر منطقی است

محمدحسین حسین زاده گفت: در شرایطی که نظام بانکی با مشکل مطالبات معوق روبروست، اگر هزینه خدمات بانکی منطقی شود، بسیاری از این مشکلات رفع می شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، محمدحسین حسین زاده در نشست خبری با خبرنگاران، بخشی از هزینه های سنگین و معوق موجود در نظام بانکی را ناشی از بالا بودن هزینه تجهیز منابع در بانک های تجاری دانست.
وی افزود: دو بانک قرض الحسنه در نظام بانکی کشور فعالند که چون هزینه تجهیز منابع ندارند، یعنی سود علی الحساب به سپرده های مشتریان نمی دهند و سهامداران نیز سود طلب نمی کنند، قادرند تسهیلات را به صورت قرض الحسنه با نرخ 2 درصد به متقاضیان پرداخت کنند.
حسین زاده درباره اینکه گفته می شود برای دریافت تسهیلات از بانک های قرض الحسنه باید مشتری حتما سپرده گذاری کند، گفت: برای پرداخت تسهیلات شرطی برای سپرده گذاری نداریم، اما نیاز است که مشتری به بانک ثابت کند توان بازپرداخت وام را دارد.
وی هدف بانک رسالت را ایجاد بانک بدون شعبه تا سال 1400 عنوان کرد و گفت: قرار است در هر استان تنها یک مرکز برای رسیدگی به امروز وجود داشته باشد و دیگر امور بانکداری به صورت الکترونیک به مشتریان ارائه شود.
وی یکی از مزیت های وام قرض الحسنه را پایین بودن مطالبات غیرجاری عنوان کرد.
حسین زاده در ادامه به طرح دیگر این بانک اشاره کرد که بر اساس آن کسانی که حساب دریافت یارانه آنها نزد این بانک باشد، می توانند تا سقف سه میلیون تومان وام بدون کارمزد دریافت کنند.
این مدیر بانکی اظهار داشت: قرض الحسنه یکی از عقودی اسلامی است که به طور عموم در پرداخت وام ازدواج و هزینه درمان در بین بانک ها کاربرد دارد، اما بانک رسالت قصد دارد از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال، تولید و کارآفرینی استفاده کند.
وی با یادآوری اینکه کسب و کارهای کوچک در بسیاری از کشورها نیمی از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده اند، گفت: تلاش می کنیم با تسهیلات قرض الحسنه هزینه های مردم برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک را کم کنیم.
وی از برنامه ریزی این بانک برای تامین مالی کارگاههای کوچک خانگی خبر داد و گفت: این طرح به طور آزمایشی در شهر گلباف استان کرمان اجرا شد و اکنون در استان های مازندران، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و کرمانشاه نیز در حال اجراست.
حسین زاده توضیح داد: در این طرح که با هدف توانمندسازی ساکنان مناطق روستایی و شهرهای کوچک و جلوگیری از مهاجرت به اجرا درآمده، توسعه کسب و کارهای خرد خانگی مورد نظر است و ضمن تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی، بازاریابی فروش محصولات آنها نیز انجام می شود.
این مدیر بانکی پوشاک، دامپروری و فرآوری محصولات باغی، زراعی و گیاهان دارویی را سه رشته اصلی اجرای این طرح برشمرد و گفت: کسب و کارهایی که به این روش راه اندازی می شوند، عضو کانون همیاری می شوند و می توانند بدون مشکلات بانکداری فیزیکی و سنتی، به صورت اینترنتی تسهیلات دریافت کنند.
حسین زاده خاطرنشان کرد: هر فرد اگر عضو کانون همیاری اجتماعی شود، عضو سه سامانه خواهد بود که بر اساس آن تنها با یک بار ثبت نام در سامانه از مراجعات متعدد ارائه تضامین برای دریافت وام مستثنی خواهد شد؛ ضمن اینکه در قالب سامانه مرآت نیز شناخت این اعضا به طور کامل صورت می گیرد. البته موضوع وثیقه ها و ضمانت ها نیز در مرتبه اول مهم است، اما در مراحل بعدی با حضور در همین شبکه و تایید صلاحیت می تواند از طریق اینترنت بانک و موبایل بانک، خدمات دریافت وام خود را نیز انجام دهد.
وی گفت: 5 میلیون و 500 هزار شماره حساب نزد این بانک وجود دارد که از این تعداد 2 میلیون و 600 هزار نفر وام گیرنده هستند و میانگین وام آنها 10 میلیون و 500 هزار تومان بوده است.

 

ارسال نظر