شناسه خبر : 17797

معیشت و رفاه دغدغه اصلی وزیر کار است

معیشت و رفاه دغدغه اصلی وزیر کار است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ارتباط با جلسه نمایندگان تشکل‌های کارگری با حجت‌الله عبدالملکی مطرح کرد: به نظر می‌رسد، جلسه خوبی برگزار شد. وزیر کار دولت سیزدهم از نمایندگان کارگران خواستند تا راهکارهای خود را ارائه دهند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، حسن صادقی در گفتگو در ارتباط با مطالبات مطرح شده از سوی نمایندگان تشکل‌های کارگری در جلسه‌ با وزیر کار توضیح داد: آقای عبدالملکی گوش شنوایی برای شنیدن مطالبات مزدبگیران دارد تا با ارزیابی بتواند در جهت تحقق خواسته‌های کارگران گام بردارد. این موضوع از محاسن و ویژگی‌های خوب ایشان است، آقای شریعتمداری وزیر سابق کار نیز همین مسیر را پشت سرگذاشتند یعنی شنونده نقطه نظرات گروه‌های هدف بود و پس از دسته‌بندی موضوعات مختلف، در جهت تحقق آن موارد گام برمی‌داشت. 

صادقی درباره دغدغده اصلی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: با توجه به تحصیلات دانشگاهی عبدالملکی، او وضعیت معیشتی و رفاه طبقه کارگر را دغدغه اصلی خود می‌داند. هنگامی که دوستان مسائل و مطالبات معیشتی کارگران را در جلسه مطرح می‌کردند، وی به مسائل واکنش نشان می‌داد. بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید، این دو موضوع دغدغه اصلی وزیر کار هستند. 

به گفته قائم مقام دبیرکل خانه کارگر؛ هر یک از نمایندگان کارگری حاضر در جلسه مطالبات گروه‌هایی را مطرح کردند که به نمایندگی از آن‌ها در جلسه حضور داشتند. 

وی ادامه داد: تمامی مشکلات و معضلات موجود ریشه در عدم امنیت اقتصادی، فقدان رونق اقتصادی و فشار پول پرقدرت دارد. من بر این باور هستم، مسائل و مشکلاتی که منطبق بر تحصیلات وزیر کار هستند باید در جلسه مطرح می‌شد. در واقع، نمایندگان تشکل‌های کارگری باید به ایشان متذکر می‌شدند تا از دانش خود استفاده کند. ۴هزار میلیارد تومان روزانه به ساختار اقتصادی ایران پمپاژ می‌شود، اگر ایشان نتواند از دانش و مهارت خود برای مهار چنین شرایطی استفاده کند، این پول قدرتمند هرگونه تصمیمی را خنثی می‌کند. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به این جلسه اظهار کرد: برگزاری این جلسه نه تنها سودمند بود بلکه نکات خوبی به سمع و نظر عبدالملکی رسید. ایشان به عنوان وزیر کار باید بداند، ایران درگیر پول قدرتمندی است که روزانه بر اقتصاد آن پمپاژ می‌شود. اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد، هر اقدامی که در ارتباط دستمزد و مسائل حقوقی انجام شده، پنبه می‌شود. 

وی با بیان اینکه نمایندگان کارگران حاضر در جلسه خواهان تثبیت نرخ ارز و کنترل تورم هستند تا تاثیر مثبت آن را بر دستمزد تجربه کنند، توضیح داد: اگر دستمزد منطبق با شرایط تورمی نباشد، ناکارآمدی مزد را به دلیل افزایش نرخ تورم شاهد خواهیم بود. حدود ۵۷ درصد از کارگران کشور حداقل‌بگیر هستند. مزد این گروه با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و نرخ تورم کشور، فقط به ۳۳ درصد از مسائل زندگی آن‌ها پاسخ می‌دهد. 

صادقی در ارتباط با درخواست نمایندگان کارگری در این جلسه برای افزایش نرخ اشتغال در کشور اظهار کرد: ما به دعوت از آحاد جامعه برای اشتغال در بخش مولد نیاز داریم؛ اشتغال غیرمولد نیز در سایه خلق پول پرقدرت از مزیت افتاده است. کشور باید به سمت اقتصاد مولد گام بردارد که مورد تاکید رهبری است. 

قائم مقام دبیرکل خانه کارگر با اشاره به مواضع وزیر کار در این جلسه درباره استقرار مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: ایشان دیگر استخوان لای زخم کارگران نگذاشت و بسیار قاطعانه آقای میرهاشم موسوی را به عنوان مدیرعامل معرفی کرد. تا زمانی که روال کارهای قانونی طی نشود، ایشان در حکم سرپرست منصوب می‌شود. اینکه بخواهیم درباره موفق بودن یا نبودن او سخن بگوییم به زمان نیاز داریم. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به مطرح شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسه گفت: اگرجه این موضوع مطرح شد اما ایشان مواضعی نداشت. ایشان بیشتر بر هدایت سیاست‌های کلان اقتصادی به سمت رفاه کارگران و مردم تاکید کردند. همچنین به تشکیل کارگروه‌های تخصصی اشاره کردند تا با طرح موضوعات تخصصی در جهت ارائه راه‌حل مشکلات گام بردارد. راه‌حل پیشنهادی به عنوان نسخه خروج از بن‌بست مورد بررسی قرار گیرد. آقای عبدالملکی بسیار هوشمندانه با تشکل‌های کارگری برخورد کردند، وزیر کار توپ را به زمین تشکل‌های انداخت تا راه‌کارهای خود را ارائه دهند. به نظرمی‌رسد، جلسه خوبی برگزار شد.

ارسال نظر