شناسه خبر : 17619

مشکلی برای تامین سیمان طرح ملی مسکن وجود ندارد

مشکلی برای تامین سیمان طرح ملی مسکن وجود ندارد

ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی با هدف رفع معضل مسکن توسط دولت سیزدهم ارایه شده است که کارشناسان، تهیه فولاد و سیمان به عنوان دو ماده اولیه اساسی در این طرح را امکان پذیر دانسته ومعتقد هستند، تامین این اقلام بدون فشار بر صادرات این محصولات، قابل تحقق است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری از تدوین طرح ویژه مسکن خبر داده و گفته است: ساخت سالیانه یک میلیون دستگاه مسکن در دستور کار خواهد بود.

 همچنین  «رستم قاسمی»  وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در این باره تصریح کرد: توانایی لازم برای ساخت یک میلیون مسکن در هر سال وجود دارد و می‌توان در طول دوره این دولت چهار میلیون مسکن را عرضه کرد.

کارشناسان نیز با اشاره به عقب‌ماندگی سالیانه ساخت ۷۰۰ هزار واحد مسکونی، معتقدند: ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، در صورت تامین زمین و منابع مالی، قابل اجرا است.

در این پیوند، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران روز یکشنبه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: ظرفیت تولید فولاد در کشور ۳۰ میلیون تن است که سالیانه بین ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن آن در داخل مصرف و چیزی بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.

«رسول خلیفه سلطانی» افزود: عمده صادرات کشور در بخش فولاد نیز مربوط به شمش، میلگرد و تیرآهن و متعلق به گروهی است که مصارف ساختمانی دارند.

 وی خاطرنشان‌کرد: مواد اولیه، محصولات میانی (شمش) و محصولات نهایی (مثل میلگرد) و هر آنچه نیاز داخلی برای اجرای طرح باشد، موجود است و حتی در تولید میلگرد (با ظرفیت تولید سالیانه ۱۰ میلیون تن) مازاد ظرفیت وجود دارد.

خلیفه‌سلطانی گفت: در صورتی که متوسط متراژ هر واحد مسکونی را در طرح یاد شده ۱۰۰ مترمربع در نظر بگیریم و با در نظر داشتن مصرف ۴۰ کیلوگرم محصولات فولادی در هر متر مربع واحد مسکونی، نیاز به چهار میلیون تن فولاد خواهیم داشت.

وی گفت: این میزان تقاضا به‌راحتی و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی قابل پوشش است، بی‌آنکه صادرات محصولات فولادی را تحت تاثیر قرار دهد.

این مقام صنفی، طرح ویژه مسکن دولت سیزدهم را طرحی مفید و دارای مزیت برای همه بخش‌های اقتصادی کشور توصیف کرد، اما در عین حال گفت: باید در مباحث تنظیم‌بازاری برای تامین مواد اولیه از جمله فولاد به خوبی دقت نظر شود.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت تقاضاهای جدید برای مواد اولیه و مصالح با چه سبدی و از چه مسیری وارد می‌شوند تا شوک قیمتی در بازار ایجاد نکنند.

مشکلی برای تامین سیمان طرح ملی مسکن وجود ندارد

یک کارشناس صنعت سیمان نیز درخصوص طرح دولت سیزدهم برای تولید و ساخت سالیانه یک میلیون دستگاه مسکن در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی گفت: مشکلی برای تامین سیمان این طرح وجود ندارد.

  «عبدالرضا شیخان» افزود: در سال‌های گذشته ظرفیت‌سازی بسیار خوبی در صنعت سیمان انجام شده و اکنون به میزان ۹۰ میلیون تن ظرفیت در این عرصه وجود دارد.

 وی بیان‌داشت: با وجود شرایط سخت تحریم‌ها، کمبود قطعات یدکی برای خطوط تولید و برخی واحدها و سایر مشکلات، اما اکنون ۷۵ درصد این ظرفیت این صنعت فعال است.

شیخان تاکید کرد: در صورت تامین سوخت کافی و تامین برق پایدار، نیاز کشور در شرایط پیک مصرف که سالیانه بین ۶۳ تا ۶۵ میلیون تن است بدون از دست رفتن بازارهای صادراتی قابل تامین است.

این کارشناس درباره طرح ساخت سالیانه یک میلیون دستگاه مسکن گفت: اگر متوسط متراژ واحدها را ۱۰۰ متر مربع در نظر بگیریم با توجه به متوسط مصرف ۲۰۰ کیلوگرم سیمان در هر متر مربع، نیاز سیمان چنین طرحی ۲۰ میلیون تن در سال است که به راحتی قابل تامین است.

شیخان تاکید کرد: اگر قیمت‌های سیمان آزاد شده یا در بورس عرضه شود و بتوانیم قطعات و تجهیزات مورد نیازمان را به سهولت وارد کنیم، حتی با وجود قطعی برنامه‌ریزی شده برق هم می‌توان پوشش خوبی در بحث سیمان به طرح تولید سالیانه یک میلیون دستگاه واحد مسکونی داد.

ارسال نظر