شناسه خبر : 1746

رییس کل بانک مرکزی از بسته ارزی رونمایی کرد

بسته ارزی، چاقوی جراحی اقتصاد ایران

بسته ارزی، چاقوی جراحی اقتصاد ایران

سال ۹۷، از همان ابتدا برای بخش پولی و مالی کشور بسیار پر حاشیه بود؛ افزایش های ناگهانی و یکباره نرخ ارز، تعطیلی صرافی ها تا اطلاع ثانوی، غیرقانونی اعلام کردن معاملات ارزی، اعلام ارز دولتی به نرخ ۴۲۰۰ همه و همه دست به دست هم داد تا شاهد بی ثباتی در این بخش باشیم.

به گزارش چابک آنلاین، در ادامه بی ثباتی ها، واردات برخی کالاها نیز با دلار 4200 انجام گرفت که نه تنها نتوانست جایگزین کالاهای بازار شود بلکه بسیاری از شرکت های وارد کننده کالا که ارز دولتی دریافت کردند، اقدام به واردات ننمودند تا پرونده ارزی کشور همچنان پیچیده تر و لاینحل تر شود.

در ادامه این روند، زمزمه هایی مبنی بر کناره گیری سیف از ریاست بانک مرکزی شنیده می شد که بعد از چند روز رنگ واقعیت به خود گرفت و رییس کل بانک مرکزی که در اظهار نظری اعلام کرده بود؛ نمی داند با این بازار آشفته ارزی چه کند، جای خود را به یک اقتصاددانی داد که تا قبل از ریاست بانک مرکزی قرار بود به چین سفر کند و سفیر ایران در این کشور شود.

عبدالناصر همتی که سابقه ریاست بیمه کل را نیز در کارنامه دارد، جای سیف نشس ولی بعد از سیف نیز بانک مرکزی همچنان خبرساز بود؛ معاون ارزی بانک مرکزی، احمد عراقچی بازداشت شد تا همچنان خبرهای بازداشتی و برکناری از این نهاد مهم مالی و پولی به بیرون درز کند.

دیشب در یک برنامه تلویزیونی، همتی به ارائه بسته ارزی کشور پرداخت. وی در توضیح این بسته گفت: در وضعیت فعلی واردات کالا با نرخ ترجیحی ۴۲۰۰ تومان بود که به ۴۴۰۰ رسید. از سویی دیگر با ممنوعیت فعالیت بازار آزاد و اینکه مردم نمی‌توانستد ارز خود را تامین کنند قیمت‌های دیگری شکل گرفته بود که فسادآور بود. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با توجه به مساعد بودن منابع و ذخایر ارزی اجازه دهیم بازار فعالیت خود را انجام داده و عرضه و تقاضا در آن شکل بگیرد در خصوص کالاهای ضروری و اساسی نیز افزود: کالاهای اساسی و دارو با نرخ ۴۲۰۰ تومان وارد خواهد شد و تا پایان فروردین ۱۳۹۸ هیچ تغییری در نرخ ارز و قیمت کالا نباید ایجاد شود.

رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با تغییر جریان در بازار ثانویه نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این بازار که اخیرا هم برای کالای گروه سوم شکل گرفت چندان نتوانست عمق پیدا کند اما این بازار که در دستور کار قرار دارد کاملا متفاوت بوده و تامین ارز همه کالاها غیر از کالای اساسی وارد این بازار می‌شوند. پتروشیمی‌ها و فلزات نیز به این بازار اضافه شده و بانک مرکزی در نرخ‌گذاری این بازار دخالت نمی‌کند اما نظارت دارد. بنابراین این بازار شناور مدیریت شده خواهد بود.وی در مورد نحوه قیمت‌گذاری در بازار ثانویه نیز عنوان کرد که من هیچ نرخی اعلام نمی‌کنم و دخالتی در آن ندارم. اما حتما نرخی است که می‌تواند بازار را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.همتی این را هم گفت که در بسته جدید به صرافی‌ها مجوز ورود ارز و طلا داده شده است. در عین حال که هر کسی که توان واردات طلا را دارد می‌تواند این کار را در چارچوب قوانین و ضوابط انجام دهد و از تعرفه و مالیات معاف خواهد بود.رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه چیزی برای مخفی کردن نداریم و باید گفت که بازار ارز تا چه اندازه بر سایر بازارها گذاشته است، گفت: به طور حتم با شرایط پیش‌بینی شده به طور حتم شرایط بهتر خواهد شد.وی همچنین درباره زمان اجرای بسته جدید ارزی گفت که در روز دوشنبه هماهنگی‌های نهایی با صادرکنندگان و صرافی‌ها انجام شده و از سه‌شنبه اجرایی می‌شود.رئیس کل بانک مرکزی در مورد نظارت برای اجرای بسته جدید ارزی یادآور شد: هرجا بحث نرخ ترجیحی است حتما رانت هم وجود دارد و از این رو مجموعه نظارت پیش‌بینی شده است.

 از نکات قابل توجه در صحبت های همتی، نرخ ارز آزاد است. چاره ای که طی تاکیدهای شدید اقتصاددانان از سوی سیف نادیده گرفته شد و وی تاکید زیادی بر دستوری کردن نرخ ارز داشت.

بعد از ارائه بسته ارزی و بازگشایی صرافی ها، برخی دلالان در اقدامی شتابان، تمام ارزهایی که به امید افزایش قیمت احتکار کرده بودند را شبانه فروختند.

در پایان به نظر می رسد این اقدام بانک مرکزی، بتواند گام موثری را در تثبیت نرخ ارز در کشور به همراه داشته باشد و قیمت دلار را به زیر 10 هزار توماتن بکشاند. چرا که اقتصاد کشور تحمل و تاب دلار بالای 10 هزار تومان را ندارد و این را مسئولین و مدیران اقتصادی به خوبی می دانند. سوال اینجاست که چرا اینقدر دیر به این نتیجه رسیدند؟

 

ارسال نظر