شناسه خبر : 17238

انعقاد ۱۱۶ میلیارد دلار قرارداد عاملیت ارزی صندوق توسعه با بانک ها

انعقاد ۱۱۶ میلیارد دلار قرارداد عاملیت ارزی صندوق توسعه با بانک ها

قراردادهای عاملیت ارزی منعقد شده از سوی صندوق توسعه ملی با بانکهای عامل بیش از ۱۱۶ میلیون دلار بوده است. این درحالی است که تنها ۲۹,۵ میلیارد دلار به مرحله گشایش اعتبار و دریافت پوشش از بانک مرکزی رسید.

 

به گزارش چابک آنلاین به نقل ازتسنیم،‌ نگاهی به آخرین گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی از ابتدای زمان فعالیت تا پایان سال 1399 در بخش تسهیلات ارزی نشان می دهد،  قراردادهای عاملیت ارزی منعقد شده با بانک های عامل بیش از 116.1 میلیارد دلار بوده است.

 براساس مصوبه هیات عامل صندوق در سال قبل، 5.8 میلیارد دلار سهمیه برای بانکهای عامل تصویب و قرار داد 13 بانک به مبلغ 4.9 میلیارد دلار منعقد و ابلاغ شده است.

از محل منابع قراردادهای عاملیت ارزی 318 طرح با 34 میلی دلار تامین مالی شده است. لازم به ذکر است، از این میزان 315 طرح با مسدودی بالغ بر 33.9 میلیون دلار فعال بوده و سه طرح نیز به مبلغ 139 میلیون دلار تسهیلات دریافتی خود را تسویه کرده اند. از 315 طرح فعال تامین مالی شده 314 طرح تا پایان سال گذشته موفق به گشایش اعتبار اسنادی به مبلغی بیش از 29.5 میلیون دلار شده و به 308 طرح حدود 22.3 میلیون دلار با همکاری بانک های عامل و بانک مرکزی پرداخت قطعی صورت گرفته است.

گفتنی است،  53 درصد از منابع ارزی مسدود شده صندوق مربوط به طرح های بنگاه های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیردولتی و حدود 47 درصد مربوط به طرح های بخش خصوصی و تعاونی است. حدود63 درصد از منابع ارزی مسدودی صندوق در اختیار طرحهای مربوط به مناطق کمتر توسعه یافته قرار دارد.

ارسال نظر