شناسه خبر : 16189

وام ودیعه مسکن در تهران به ۷۰ میلیون تومان رسید

وام ودیعه مسکن در تهران به ۷۰ میلیون تومان رسید

ستاد ملی مقابله با کرونا امروز برای مستاجران تصمیماتی گرفت و براین اساس وام ودیعه مسکن در تهران به ۷۰ میلیون تومان رسید.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بالاخره بعد از مدت‌ها چشم انتظاری، ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بازار اجاره و تعیین سقف نرخ اجاره تصمیم گیری کرد و امروز محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از مصوبه جدید این ستاد در رابطه با بازار اجاره خبر داد و گفت: امسال هم همانند سال گذشته قرارداد‌های اجاره بدون آنکه متقاضیان به بنگاه‌ها مراجعه کنند، دارای اعتبار خواهد بود.

او ادامه داد: میزان سقف حداکثری اجاره نه به صورت اجبار همان مصوبه سال گذشته خواهد بود و قرارداد‌ها به صورت اتوماتیک تمدید خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از افزایش ۲۰ میلیون تومانی وام ودیعه مسکن برای استان تهران خبر داد و گفت: وام ودیعه مسکن برای استان تهران ۷۰ میلیون تومان و برای کلانشهر‌ها ۴۰ میلیون تومان و برای سایر شهر‌ها هم ۲۵ میلیون تومان تعیین شده است.

Untitled

براساس این گزارش سال گذشته رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا برای کاهش مشکلات مستاجران گفت: مقرر کردیم اجاره‌بها در تهران نمی‌تواند ۲۵ درصد بیشتر از سال قبل باشد. در سایر کلانشهر‌ها از ۲۰ درصد بیشتر نباید باشد و در بقیه شهرها، هم ۱۵ درصد باید باشد.

گفتنی است؛ در سال گذشته اعلام شد که این تصمیم تا زمانی معتبر است که وزارت بهداشت شرایط شیوع ویروس کرونا را از حالت اضطرار خارج کند. از آن تاریخ به بعد، قرارداد‌ها ۳ ماه دیگر تمدید می‌شود و بعد از آن سه ماه، موجر و مستأجر می‌توانند با توافق جدیدی با هم ادامه دهند.

همچنین اعطای تسهیلات ودیعه مسکن برای نخستین بار خرداد ماه سال گذشته در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه، قرار شد به خانوار‌های مستأجر و فاقد مسکن تهرانی تا ۵۰ میلیون تومان، کلانشهر‌ها تا ۳۰ میلیون تومان و سایر شهر‌ها تا ۱۵ میلیون تومان تسهیلات ودیعه مسکن با نرخ سود ۱۳ درصد اختصاص یابد.

تصویب و پرداخت این وام پس از آن در دستور کار قرار گرفت که رشد لجام گسیخته قیمت مسکن به ویژه در شهر‌های بزرگ از جمله در تهران، منجر به رشد بی سابقه نرخ اجاره بها در این شهر‌ها شد و فشار مضاعفی را در شرایط کرونایی به خانوار‌ها تحمیل کرد.

این در حالی است که بسیاری از مستاجران امسال چشم انتظار تمهیدات جدیدتری از سوی دولت برای بازار اجاره بودند، چراکه با افزایش نرخ تورم و همچنین افزایش چند درصدی قیمت‌های خرید و فروش مسکن، بسیاری از مالکان چشم طمع به افزایش نرخ‌های اجاره بسته‌اند و به طوری که بسیاری مستاجران از اجاره‌های نجومی مالکان در مناطق غرب و شرق تهران بسیار گله‌مند بودند؛ بنابراین بسیاری از متقاضیان امسال منتظر تصمیمات جدیدتری برای این بازار بودند.

البته امیدوار هستیم امسال دولت و بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن مستاجران تمهیدات ویژه‌تری را در نظر بگیرند؛ چراکه در سال گذشته هنوز بودند، مستاجرانی که تا اسفند ماه تسهیلات وام ودیعه اجاره را دریافت نکرده بودند.

 

ارسال نظر