شناسه خبر : 1581

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران:

اتحادیه‌های کارگری به کارفرمایان فشار می‌آورند تا به افزایش دستمزدها تن دهند

‌نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اتحادیه‌های کارگری به کارفرمایان فشار می‌آورند تا در چارچوب غیربازار به افزایش دستمزدها تن دهند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، حسین سلاحورزی  اظهار کرد: تجربه نشان داده است اتحادیه‌های کارگری و در ایران برخی تشکل‌هایی که خود را هوادار کارگران می‌نامند، بدون توجه به تعادل‌های بازار و به دلایل سیاسی و جذب نظر و رأس کارگران به کارفرمایان فشار می‌آورند تا در چارچوب غیربازار به افزایش دستمزدها تن دهند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر دیده شده است که نهاد دولت برای اینکه بتواند حمایت سیاسی کارگران و مزدبگیران را داشته باشد از چارچوب عرف و قانون و مقررات و اصول سه‌جانبه‌گرایی عدول می‌کنند.
سلاحورزی اضافه کرد: متأسفانه گفت‌وگوهای سه جانبه میان نهادهای کارگری، کارفرمایی و دولت در روزهای پایانی سال گذشته به شرایط دشوار رسید. نهاد دولت که باید حفظ تنظیم کننده بحث‌ها باشد و از چارچوب میانجی‌گری عبور نکند به هر دلیل با نهادهای کارگری همراه شد.
رئیس اتاق بازرگانی لرستان تصریح کرد: در این توافق دوجانبه و در غیاب رضایت نمایندگان کارفرمایان و نرخ افزایش مزدها خارج از قاعده تعیین شده است. در شرایطی که کارفرمایانزیر فشار اجتماعی و سیاسی ناچار شوند به ظاهر این افزایش 20 درصدی را که دو برابر نرخ تورم عمومی اعلام شده است را بپذیرند، در عمل اتفاق دیگر نیز ممکن است رخ دهد.
وی افزود: نخستین احتمال این است که کارفرمایان در رشته‌های مختلف و فعالیت‌های گوناگون بر قیمت فروش کالاها و خدمات بیفزایند.