شناسه خبر : 14795

هزینه‌ها در اصلاحیه بودجه، ۴۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت

هزینه‌ها در اصلاحیه بودجه، ۴۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از منابع و هزینه‌کاهش یافت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «محمدباقر نوبخت» در جلسه علنی روز سه شنبه و در جریان بررسی لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰، اظهار داشت: دولت ۱۵ اصلاحیه برای بودجه ۱۴۰۰ اعمال کرد و در همین راستا لایحه ۴۰ هزار میلیارد تومان تقلیل پیدا کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تبصره ۴ مرتبط با تقویت بنیه دفاعی، تصریح کرد: در همین راستا اقلام مانند طرح فاضلات شهر اهواز، موارد آبخیزداری و شرکت های دانش بنیان را در سقف لایحه بودجه قرار داد تا از صندوق توسعه ملی استفاده نشود.

وی با بیان اینکه در لایحه جدید ۵۳ هزار میلیارد تومان مصارف در رابطه با تقویت دفاعی افزایش داده شده است، خاطرنشان کرد: این اقدام همراه با کاهش و صرفه جویی هزینه در بخش های دیگر بود.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه مقرر شده بود تا این ۵۳ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق مالی تامین شود، تاکید کرد: نظر نمایندگان بر به حداقل رساندن استفاده از اوراق جز در موارد اضطرار بود که بر همین اساس ۳۵ هزار میلیارد تومان از حجم فروش اوراق نیز تقلیل داده شد.

به گفته نوبخت، یکی از ویژگی های بودجه اصلاحی کاهش هزینه در استفاده از منابع در کنار تقلیل استفاده از اوراق است.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به نظرات کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در زمینه مالیات و گمرک، تصریح کرد: مجوزها را برای افزایش ۴۹ هزار میلیارد تومانی تامین هزینه ها از مالیات و گمرک صادر شده است.

وی با بیان اینکه در لایحه اصلاحی بودجه نه تنها مقدار فروش نفت بیشتر نشده، بلکه منابع درآمدی با شناسایی محل های مناسب افزایش داده شده است، اظهار داشت: ۳۴ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی در این صرفه جویی ها جبران شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ تلاش شده که تکانه‌ای به بازار کالا و قیمت های آن وارد نکنیم، خاطرنشان کرد: تصمیم بر این شده است که در ۶  ماهه اول سال ارز ترجیحی حفظ شود تا فرصتی برای آماده کردن بسترها برای افزایش قیمت ارز فراهم شود و از افزایش قیمت در بازار جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه دولت و مجلس در یک هدف مشترک به دنبال افزایش سطح رفاه عمومی هستند، گفت: دولت در بودجه ۱۴۰۰ تلاش کرده تا  کاهش قدرت خرید کارکنان دولت را جبران کند و بر همین اساس غیر از افزایش ۲۵ درصدی که برای حقوق کارکنان دیده شده بود، این میزان بر پاداش بازنشستگی کسانی که در ماه باقی مانده امسال و اوایل سال آینده بازنشسته می شوند اعمال شود.

نوبخت با بیان اینکه همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: برای بازنشستگان تامین اجتماعی مرحله دوم اعتبارات در اصلاحیه بودجه دیده شد.

وی با بیان اینکه در بازگشت اصلاحیه بودجه زمان بسیاری از دست رفت، تاکید کرد: در یک وفاق و همدلی با مجلس، دولت می تواند سال آخر را با قوت آغاز کند و به نحو شایسته ای کشور را از مشکلاتی که دشمنان و رژیم آمریکا بر علیه ایران انجام می دهد مصون کند.

 

ارسال نظر