شناسه خبر : 14159

شیوع کرونا، زمان صرف شده در برنامه‌های موبایلی را ۲۰ درصد افزایش داد

شیوع کرونا، زمان صرف شده در برنامه‌های موبایلی را  ۲۰ درصد افزایش داد

گزارش وضعیت برنامه‌های کاربردی تلفن‌همراه و فروشگاه‌های اینترنتی نشان می‌دهد با شیوع کرونا، زمان صرف شده در برنامه‌های موبایلی ۲۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، تازه‌ترین گزارشی که امروز (شنبه)  از سوی معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی منتشر شده، نشان می‌دهد شیوع کرونا باعث شده کاربران تلفن همراه، زمان بیشتری را برای استفاده از برنامه‌های کاربردی صرف کنند.

در این گزارش ابتدا به وضعیت فروشگاه‌های برنامه‌های کاربردی جهان پرداخته شده و پس از آن به وضعیت فروشگاه‌های برنامه‌های کاربردی تلفن همراه داخلی پرداخته است. این گزارش صراحتا به این موضوع تاکید نمی‌کند اما شواهد نشان می‌دهد همچنان دانلود برنامه‌های مربوط به vpn، تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی خارجی در ایران، افزایش داشته است.

بیشترین تعداد برنامه ساخته شده، ویژه شبکه‌های اجتماعی است

دانلود یکی از مهم ترین مصادیق تولید محتوا در فضای مجازی تولید برنامه‌های کاربردی تلفن همراه است. در سال ۲۰۱۹ این برنامه‌ها ۶۰ درصد از زمان صرف شده در رسانه‌های دیجیتال در امریکا را به خود اختصاص داده‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۳ درصد رشد داشته است.

این افزایش صرفا به زمان صرف شده در برنامه‌ها مربوط نمی‌شود، بلکه تعداد برنامه‌ها در فروشگاه گوگل نیز ار ۱۶ هزار برنامه در دسامبر ۲۰۰۹ به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار برنامه در دسامبر ۲۰۱۹ رسیده و ۱۷۵ برابر شده است. بیشترین تعداد برنامه‌هایی که ساخته شده به ترتیب درباره شبکه‌های اجتماعی، سرگرمی، بازی، خرده فروشی، اخبار و اطلاعات و... بوده است.

تاثیر کرونا بر استفاده از برنامه‌های کاربردی

با شیوع ویروس کرونا استفاده از برنامه‌های کاربردی تلفن همراه افزایش یافته است، به طوری که مجموع زمان صرف شده در این برنامه‌ها در جهان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ نسبت به سه ماه آخر سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۲۰درصد افزایش داشته است. این میزان در چین که خبر شیوع کرونا در آن زودتر از سایر کشورها منتشر شده، ۳۰ درصد بوده است.

Vpn‌ها برنامه‌ برتر

سایت گوگل پلی به صورت روزانه و بر اساس IP، برترین برنامه‌های کاربردی تلفن همراه را نمایش می‌دهد. بر این اساس برترین برنامه‌ها در ایران ۱۶ تیر امسال، VPN بوده است. بعد از سه VPN که رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند، اینستاگرام، واتس‌آپ، تلگرام برنامه‌های خارجی دیگری هستند که در لیست جستجوی کاربران ایرانی قرار دارند.

درآمد ۹۳۵ میلیارد دلاری ساخت برنامه در سال ۲۰۲۳

بررسی اقتصادی برنامه‌های کاربردی تلفن همراه نیز می‌تواند اهمیت بازار به وجود آمده در این زمینه را نشان دهند. درآمد حاصل از دانلود پولی و تبلیغات درون برنامه‌ای این برنامه‌ها از حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به ۳۶۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسیده و پیش‌بینی می‌شود به ۹۳۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ برسد.

تیک‌تاک، برترین برنامه دانلود شده در سال ۲۰۲۰

157787870

بر اساس گزارشی که مرکز ملی فضای مجازی منتشر شده است، بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۱۹ واتس‌اپ توانسته مقام نخست را در بین برنامه‌هایی به دست بیاورد که بیشترین دانلود را داشته اند. رتبه‌های بعدی مربوط به مسنجر، فیس‌بوک و شبکه اجتماعی تازه تاسیس تیک‌تاک است. برنامه تیک تاک در ژوئن ۲۰۲۰ بیشترین تعداد دانلود را در گوگل پل و اپ استور به خود اختصاص داده است.

وضعیت فروشگاه‌های برنامه‌های کاربردی در ایران

این گزارش، فروشگاه‌های کاربردی در ایران را می‌به دو دسته فروشگاه‌های داخلی و خارجی تقسیم کرده است. بیشترین گوشی‌هایی که در ایران استفاده می‌شوند دارای سیستم عامل اندورید یا I.O.S هستند. به همین دلیل گوگل پلی و اپ استور مهم‌ترین فروشگاه‌های خارجی مورد استفاده کاربران ایرانی هستند. کافه بازار، مایکت، سیب‌اپ، ایران اپس، اول مارکت و... نیز فرشگاه‌های ایرانی هستند.  

آماری که از سوی این فروشگاه‌ها اعلام شده، حکایت از وجود ۲۹ هزار توسعه دهنده فعال در کشور دارد که نشان می‌دهد اشتغال‌زایی توسط این برنامه‌ها قابل توجه است.

سهم توسعه دهندگان از فروش برنامه‌های کاربردی تلفن همراه در کافه بازار از ۲۱ میلیارد تومان در سال ۹۴ به ۱۸۹ میلیارد تومان در سال ۹۸ رسیده و ۹ برابر شده است.

در سال ۹۴ تعداد برنامه‌های موجود در فروشگاه‌های برنامه‌های کاربردی ایرانی ۳۵ هزار برنامه بوده که اکنون به ۱۲۷ برنامه رسیده است.

بازارهای پیش‌رو

در دنیا تقریبا ۱۱۰ میلیون فارسی زبان وجود دارند که می‌تواند بازار بزرگی برای فروشگاه‌های ایرانی باشد. به علاوه با توجه به روابط خوب ایران با کشورهای همسایه مسلمان و نزدیکی فرهنگی مانند افغانستان، قطر، عمان، لبنان، عراق و سوریه، فروشگاه‌های ایرانی می‌توانند وارد بازار محتوای حلال در این بازارها شوند.

با توجه به موفقیت‌های اخیر سازندگان بازی‌های تلفن همراه در ایران، با ورود فروشگاه‌های ایرانی به این کشورها و انتشار برنامه‌ها و بازی‌های موفق، فروشگاه‌های ایرانی می‌توانند وارد حوزه انتشار بازی‌ها نیز بشوند.

 

ارسال نظر