شناسه خبر : 14112

متعلقات بازارهای مالی در صنعت هنر دیده نشده است

متعلقات بازارهای مالی در صنعت هنر دیده نشده است

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون گفت: طبق ارزیابی‌های انجام شده ۲ میلیون نفر در صنایع خلاق کشور فعال هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «عیسی منصوری» در مراسم رونمایی از پلتفرم نمایشگاه های مجازی فرهنگ و هنر ایران، اظهارداشت: دولت موظف به دخالت در بخش خصوصی نیست، رویکرد این است که به شکل گیری بازار کمک کرده و ناکارآمدی‌های آن رفع شود.  

وی با اشاره به اینکه این مداخله و شکل ‌گیری بازار باید به گونه‌ای باشد که همه بازیگران بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند، تصریح کرد: در این مجموعه همه نقش‌ها باید به صورت متصل دیده شود.

معاون وزیر تعاون بیان کرد: بازدیدهای میدانی و تحلیل‌های کلی حکایت از آن دارد که بازارهای شکل نیافته یا ناقص در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد، بنابراین هنرمندان از مزایای اقتصادی این حوزه‌ها بهره‌مند نیستند یا بهره‌مندی اقتصادی در این حوزه‌ها منسجم یا نظام یافته نیست.

وی تصریح کرد: مدیریت منظومه فرهنگی، تمدنی و هنری موجب می‌شود که همه بازیگران نقش خود را در آن به خوبی ایفا کنند.

منصوری با اشاره به اینکه متعلقات بازارهای مالی در صنعت هنر دیده نشده است، افزود: در حالی که صنعت به صورت دانش بنیان رو به جلو حرکت می‌کند، در بخش صنعت هنر مزیت‌های مورد نظر ایجاد نشده است.

وی تاکید کرد: برای اینکه بخواهیم متعلقات این دوره که همان موج چهارم صنعت محسوب می‌شود و فرهنگ و هنر اصیل خود را به جهانیان بشناسانیم باید از منظر فرهنگی و اقتصادی، بنیادهایی را ایجاد کنیم که از درون بخش خصوصی پیدا شده و این نقش‌ها  را بر عهده گیرند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون گفت: در کشور نگاه کاملا سنتی به هنر به نگاه صنعتی تغییر کرده است و چون دوره صنعتی متعلقات خاص خود را دارد باید نگاه بازارها و خدمات مالی نیز باید مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به شکل‌گیری فضای جدید در حوزه فرهنگ و هنر تصریح کرد: در این فضا باید بستری فراهم شود تا  مصرف کننده به صورت آنلاین  هنرمندان را در تولید محصولات هنری همراهی کند.

منصوری با تاکید بر لزوم فراهم کردن بستر برقراری ارتباط واقعی و معنادار بین تولید کننده و مصرف کننده آثار هنری و فرهنگی تصریح کرد: در صورت فراهم شدن این بستر، احساس واقعی از هنرمند به استفاده کننده آثار هنری منتقل می‌شود.  

وی به ضرورت استفاده از ابزارهای بلاک چین و هوش مصنوعی در این حوزه تاکید کرد و افزود: افراد در انتهای این زنجیره که همان مصرف کننده هستند باید در نهایت متوجه شوند که این محصول دارای اصالت بوده، کپی رایت و حقوق تولید کننده و هنرمند صاحب این هنر در  آن رعایت شده است.

  منصوری صریح کرد: از سوی دیگر هنرمندان  باید ظرفیت پاسخگویی به این بازار بزرگ را فراهم کنند و با رعایت اصالت‌ها، قواعد بازی،  ملاحظات فنی و تکنولوژی در این حوزه  می توان ظرفیت های روزآمد در این حوزه را گسترش داد.

منصوری با اشاره به اینکه وزارت تعاون مسئول کارآفرینی و توسعه اشتغال در کشور است، افزود: از منظر کارآفرینی در حوزه صنایع خلاق هنری می‌توان انتظار تولید محصولات خوبی را در این حوزه داشت و اشتغال خوبی نیز ایجاد می‌شود که نه تنها هنرمندان، بلکه کارکنان حوزه فرهنگی و هنری نیز از مزایای آن استفاده خواهند برد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری هفته گذشته در سفر به اراک اعلام کرد که یک هزار شرکت در حوزه صنایع خلاق دارد که در بخش‌های متنوع فعالیت می‌کنند و ستاد راهبردی برای صنایع خلاق پیش‌بینی شده تا فعالیت در این بخش را مدیریت کند.

صنایع خلاق به ‌عنوان صنایعی که خلاقیت علمی، هنری، اقتصادی و فناورانه را در بر می‌گیرد دارای جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشورهاست. تا حدود ۲۰ سال پیش، مفاهیم صنایع خلاق و اقتصاد خلاق وجود نداشتند، اما امروزه به‌عنوان بخش پویا، مهم و در حال رشد اقتصاد جهانی به شمار می‌آیند. با این حال، رشد و توسعه صنایع خلاق مستلزم وجود سرمایه، مهارت‌های کارآفرینی، زیرساخت‌های لازم و همچنین قوانین مالکیت فکری است.

 

ارسال نظر