شناسه خبر : 13942

۸۰۰ میلیون مترمکعب سیلاب با اجرای طرح‌های آبخیزداری کنترل شد

۸۰۰ میلیون مترمکعب سیلاب با اجرای طرح‌های آبخیزداری کنترل شد

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اجرا شده در جنوب‌غرب کشور با آبگیری بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد ظرفیت خود، بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب از بارش‌ها و سیلاب‌های اخیر را کنترل کردند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «ابوالقاسم حسین‌پور» افزود: در این بارش‌ها، طرح های آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان‌های بوشهر، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و ایلام بیشترین میزان آبگیری را داشتند.

وی اظهار داشت: برخی از این طرح‌ها که عملیات اجرایی آن در سال جاری به اتمام رسیده است، در این مرحله از بارندگی برای نخستین بار آبگیری و سرریز شدند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها خاطرنشان‌کرد: طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری با ظرفیت استحصال ۵۳۰ مترمکعب باران در هکتار در مناطق کوهستانی و ظرفیت نفوذ بیش از یک‌هزار مترمکعب سیلاب در هکتار در مناطق کم‌شیب و عرصه آبخوان‌ها، نقش موثری در کاهش مخاطرات سیل و افزایش تغذیه آبخوان‌های زیرزمینی ایفا می‌کند.

حسین‌پور با اشاره به پیشرفت مناسب طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرا در سطح حوزه‌های آبخیز کشور، از خاتمه یافتن و بهره‌برداری بیش از ۶۰۰ هزار هکتار عملیات جدید آبخیزداری و آبخوان‌داری در سطح کشور تا پایان سال ۹۹ خبر داد.

آبخیزداری ویژگی‌های یک حوضه آبخیز و فرایند بررسی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها با هدف توزیع پایدار منابع حوضه آبخیز و تضمین پایداری کارکردهای آن باتوجه‌به تاثیری است که بر جوامع گیاهی و جانوری و انسانی آن حوضه دارد.

طبق آمارها ۳۸۲ سایت آبخوان‌داری و پخش سیلاب شامل ۳۴۵ سایت اجرایی پخش سیلاب به وسعت ۱۴۳ هزار هکتار و ۳۷ ایستگاه آبخوان‌داری در زمره سایت‌های پژوهشی به مساحت ۶۳ هزار هکتار در کشور اجرا و به بهره‌برداری رسیده است.

ابتدای مهرماه امسال، مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی منابع خشک و نیمه‌خشک در ایران به منظور توسعه پایدار بخش کشاورزی تاسیس شد.

 

ارسال نظر