شناسه خبر : 13377

۶۴ هزار خانواده صندوق عشایر از مستمری فوت سرپرست استفاده می‌کنند

۶۴ هزار خانواده صندوق عشایر از مستمری فوت سرپرست استفاده می‌کنند

معاون بیمه‌ای صندوق بیمه اجتماعی گفت: سال جاری حدود ۵۲ هزار نفر بازنشسته می‌شوند و حدود ۶۴ هزار خانواده نیز از مستمری فوت سرپرست خود استفاده می‌کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از روابط عمومی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، علی اخوان بهبهانی در گفتگوی ویژه با برنامه چشم‌انداز، در پاسخ به سوال چرا مردم گمان می‌کنند که بیمه صندوق اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بیمه خوبی نیست و همچنان ترجیح می‌دهند که در سازمان تامین اجتماعی بیمه شوند، گفت: در این مورد دو مسئله مهم مطرح است، مسئله اول این است که بیمه صندوق اجتماعی یک بیمه اختیاری است درحالی که بیمه تامین اجتماعی نوعی بیمه اجباری است و در بیمه تامین اجتماعی بیمه شده باید ۷ درصد از حقوق و دستمزد خود و کارفرما نیز ۲۰ درصد حق بیمه را پرداخت کند درحالی که درصندوق بیمه اجتماعی فرد تنها ۷ درصد حق بیمه و ۱۰ درصد مابقی نیز توسط دولت پرداخت می‌شود.

او تاکید کرد: برخلاف تامین اجتماعی که کف پرداختی آن باید حداقل حقوق باشد که سالانه مشخص می‌شود کف حق بیمه صندوق روستاییان و عشایر ماهانه ۵۵۰ هزار تومان تعیین شده است که تقریبا یک پنجم حداقل حقوق و دستمزد است .

معاون بیمه ای صندوق بیمه اجتماعی درخصوص بحث خدمات درمانی درصندوق نیز گفت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تعهدات کوتاه مدت درمانی ندارد و درمان روستاییان از طرف سازمان بیمه سلامت تامین می‌شود و بیمه‌شدگان از طریق نظام ارجاع می‌توانند این خدمات را دریافت کنند.

اخوان بهبهانی با اشاره به برخی از مشکلات ارائه شده دفترچه سلامت روستاییان، گفت: در این مورد باید متولیان این دفترچه و سازمان بیمه سلامت پاسخ دهند و اگر امکان صدور دفترچه برای صندوق فراهم شود و بودجه آن نیز تامین شود این خدمت را نیز ارائه خواهیم داد.

او ادامه داد: خدمات مستمری بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت خدماتی است که صندوق ارائه می‌دهد. توجه کنید که درخدمات از کارافتادگی‌ای که صندوق ارائه می‌دهد بین صدوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و بیمه تامین اجتماعی تفاوتی وجود ندارد، حتی کمیسیون پزشکی صندوق نیز در سازمان تامین اجتماعی تشکیل می‌شود و به معنای دیگر بررسی پرونده ازکار افتادگی افراد در سازمان تامین اجتماعی صورت می‌گیرد.

معاون بیمه‌ای صندوق بیمه اجتماعی میزان سنوات صندوق بیمه کشاورزان و روستاییان را نسبت به سایر بیمه‌ها کمتر دانست و ادامه داد: به معنای دیگر فرد با داشتن ۱۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه و با شرط داشتن ۶۵ سال سن می‌تواند با معادل ۲۰ روز حقوق مستمری، بازنشسته شود درحالی که در بیمه تامین اجتماعی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

اخوان بهبهانی درخصوص امکان پرداخت و دریافت مستمری بیشتر نیز گفت: تا پیش از این، چنین امکانی در صندوق وجود نداشت اما با تمهیداتی صورت گرفت از چندماه آینده این امکان در صندوق به وجود خواهد آمد تا فرد بتواند بالاتر از میزان تعهدی دولت پرداخت و درزمان بازنشستگی نیز مستمری بیشتری دریافت کند.

وی برخی از حواشی مطرح شده درخصوص صندوق بیمه اجتماعی، مانند؛ « صندوق ورودی دارد اما خروجی ندارد» و از این قبیل را نوعی جفای لفظی درحق صندوق دانست و گفت: همانطور که اطلاع دارید کف بیمه‌پردازی در صندوق ۱۵ سال است و با توجه به آنکه صندوق درسال ۱۳۸۴ تاسیس شده است درواقع امسال شاهد آغاز بازنشستگی برخی بیمه‌شدگان در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هستیم و در سال جاری حدود ۵۲ هزار نفر بازنشسته شدند و حدود ۶۴ هزار خانواده نیز از مستمری فوت سرپرست خود استفاده می‌کنند.

معاون بیمه‌ای صندوق بیمه اجتماعی با بیان اینکه متاسفانه درخصوص بیمه روستاییان فرهنگسازی و تبلیغ مناسبی نشده است، گفت: این مورد شاید به دلیل برخی از وعده های غیرعملی است که به آنها داده شده است، وعده هایی که مبتنی برقانون نبودند.

او در خصوص گله برخی از روستاییان مبنی بر عدم امکان عضویت در بیمه پس از سن ۵۰ سالگی نیز گفت: این مورد قانون مصوب دولت است و هر زمان که قانون تغییر کند ما نیز طبق آن عمل خواهیم کرد. 

 

  • عمران

    چرا مستمری شهریور ما مبلغ واریزی کامل نبود

ارسال نظر