شناسه خبر : 13224

ارسال سالانه ۱۰۰ میلیون قبض از فعالیت‌های پست حذف شد

ارسال سالانه  ۱۰۰ میلیون قبض از فعالیت‌های پست حذف شد

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شرکت ملی پست روزانه حداقل پنج تن بسته و امانات را به خارج از کشور ارسال می‌کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «رمضانعلی سبحانی‌فر» در نشست خبری شرکت ملی پست که به مناسبت روز جهانی پست به صورت آنلاین برگزار شد، افزود: برخی از دانشمندان اعتقاد دارند پست ایران در جهان، اولین سیستم اطلاع‌رسانی غیر رسمی تاریخ بوده و به عنوان سازمان‌ رسمی نیز قدمتی بیش از سه هزار سال دارد. مبتکر پست، ایرانیان بودند و افتخار می‌کنیم که این خدمت از ایران به جهان تسری پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی پست اشاره کرد: اما امروزه از دنیا کمی عقب مانده‌ایم. مسئله مهم این است که فرهنگسازی مناسبی صورت نگرفته است. پراکندگی خدمت در بخش پست بسیار زیاد است و زیر چتر یک متولی قرار نگرفته‌اند.  

سبحانی‌فر در خصوص ابتلای کارمندان شرکت ملی پست به کرونا گفت: پنج نفر از همکاران ما به دلیل کرونا جان خود را از دست دادند. ۵۰ نفر اکنون در بیمارستان بستری هستند و ۶۷۰ نفر تا امروز مبتلا شدند که برخی از آن‌ها بهبود یافته و سرکار حاضر شده‌اند.

او اشاره کرد: اخیرا، شرکتی برای طراحی موتوری متناسب با نیازهای شرکت ملی پست به ما مراجعه کرده است و فکر می‌کنم تا یک ماه آینده با این شرکت برای تولید موتور برقی قرارداد ببندیم. در فاز اول دو هزار موتور برقی را به ناوگان پست کشور اضافه می‌کنیم. درباره پهپادها نیز باید بگویم که استفاده از این وسیله نیاز به مجوزهای صنعت هوایی کشور دارد،  شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در حال کار کردن برای ساخت این تجهیزات هستند.  

رئیس هیات مدیره شرکت ملی پست خاطرنشان کرد: امروز سرانه بسته ما پایین‌تر از کشورهای دیگر است. در گذشته ما قبوض و نامه‌ها را توزیع می‌کردیم اما از زمانی که تکنولوژی وارد شد نامه‌ها به سمت الکترونیکی شدن رفت. در سال بیش از ۱۰۰ میلیون قبض ارسال می‌کردیم که الان این اقدام صورت نمی گیرد.

وی اشاره کرد: اما امروز با تلاشی که صورت گرفته بحث خرید اینترنتی جای خالی توزیع پاکت نامه را پر کرده است که البته استفاده از این امکان نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. امیدواریم با این جایگزینی بتوانیم در وقت و هزینه مردم صرفه‌جویی کنیم.  اکنون ۳۰ درصد ترافیک پست را خریدهای اینترنتی تشکیل می‌دهند.

او با تاکید بر این‌که شرکت ملی پست به موازات پیشرفت تکنولوژی، تغییراتی داشته است، افزود: امروزه تامین زیرساخت مناسب از شروط اصلی پیشرفت شرکت پست است. به همین دلیل توسعه سیستم «سورتینگ» مکانیکی را در برنامه داریم تا بسته‌ها به صورت مکانیکی نسبت به استان مقصد تقسیم شود. این کار ابتدا در تهران و پنج هاب منطقه‌ای انجام می‌شود و پس از آن شهرهای دیگر نیز این کار را انجام خواهند داد.

سبحانی فر افزود: ارتقای شبکه الکترونیکی از دیگر قدم‌هایی است که در زمینه توسعه پست خواهیم برداشت. در حال برگزاری مناقصه‌ای برای راه‌اندازی سیستم ارتقا یافته یکپارچه الکترونیکی از مبدا تا زمان تحویل در مقصد هستیم.

وی اشاره کرد: در گذشته با وانت یا کامیون پاکت‌ها و بسته‌ها را به استان‌ها ارسال می‌کردیم، اما امروز ما نیز مانند کشورهای توسعه یافته، قطار را جایگزین کرده‌ایم. البته هنوز قطار اختصاصی برای این کار نداریم و صرفا واگن‌هایی را برای جا به جایی مرسولات چارتر کرده‌ایم. این کار نیاز به همراهی دستگاه‌های دیگر دارد. امیدواریم به سمتی برویم که هواپیمای اختصاصی برای حمل مرسولات داشته باشیم.

معاون وزیر ارتباطات گفت: برای صیانت از بسته‌های شهروندان، باکس‌های فلزی سفارش دادیم تا بسته‌های مردم در داخل آن قرار بگیرد و در مقصد باز شود. مفقودی، پارگی و امثال این‌ها به حداقل خواهد رسید.

 

ارسال نظر