شناسه خبر : 12940

هیچ‌یک از واحدهای تولیدی استان تهران به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل نشد

هیچ‌یک از واحدهای تولیدی استان تهران به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل نشد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران گفت: از اردیبهشت امسال تاکنون هیچ‌یک از واحدهای تولیدی استان به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل نشده و نیروهای خود را تعدیل نکرده‌ است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، حشمت‌الله عسگری روز چهارشنبه با اشاره به اینکه همه واحدهای تولیدی و صنعتی استان با تمام توان در حال فعالیت است، یادآور شد: هر هفته ۲ جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سطح استان تهران برگزار می‌شود تا بخشی از نیازهای ضروری تولیدکنندگان با راهبری دولت تامین شود. 

وی با تاکید بر اینکه جهش  تولید برای مسئولان استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی واحدهای تولیدی برای مقابله با کووید ۱۹، حدود ۱۶۰ هزار نفر از کارگران در سطح استان بیکار شده بودند که این روند در اردیبهشت ماه و در سایه حساسیت مسوولان استان نسبت به بخش تولید، تغییر کرد.

وی با تاکید بر اینکه این ۱۶۰ هزار نفر برای بهره‌مندی از بیمه بیکاری اقدام کرده بودند، بیان کرد: اگرچه کرونا طی این مدت در استان حریف تولید نشده اما دپوی محصولات تولیدی در واحدهای صنعتی را در پی داشته زیرا این ویروس مشکلاتی در زمینه عرضه و تقاضا ایجاد کرده است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران اعلام‌کرد: این مشکل در صنایع مربوط به تولید مواد غذایی و گلخانه‌ای بیش از دیگر واحدهای تولیدی خود را نشان می‌دهد و اکنون با کاهش فروش واحدهای تولیدی به طور قطع مواجه هستیم و گروه زیادی از مردم برخی کالاها را کمتر در سبد خرید خود قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: علت این وضعیت به کاهش حساسیت مردم نسبت به تامین اقلام ضروری در شرایط کرونا بر می‌گردد چون از تب و تاب نگرانی برای کمبود کالا خارج شده‌اند.

عسگری بیان کرد: دولت به منظور جبران خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا، تسهیلاتی را برای واحدهای مختلف در نظر گرفته که با تسهیل شرایط پرداخت، امکان برخورداری واحدهای آسیب‌دیده از آن فراهم شده‌است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران اضافه‌کرد: ۱۰ هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت با ۶ ماه تنفس نیز به بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده از کرونا در این استان اختصاص یافته است.

عسگری اظهار داشت: حمایت از واحدهای کسب و کار و بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده از شرایط شیوع ویروس کرونا ضرورت دارد و از همین‌رو اعطای این تسهیلات با نرخ بهره ۱۲ درصد به بانک‌های استان ابلاغ شده‌است.

وی ابراز کرد: پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی آسیب دیده از کرونا در استان تهران به استناد تبصره ۱۱ مصوبه شانزدهمن جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و ابلاغ معاونت اقتصادی ریاست جمهوری در استان اجرایی شده‌است و بر این اساس واحدهای تولیدی آسیب دیده از ویروس کرونا باید با ثبت‌نام در سامانه کارا و تکمیل فرایند پذیرش جهت اخذ تسهیلات اقدام کنند.

عسگری یادآور شد: برای واحدهای تولیدی که در رسته تعطیل شده بر اساس مصوبه قرار بگیرند، به ازای هر نیروی شاغل ۱۶ میلیون تومان تسهیلات و برای واحدهایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا متضرر شده‌اند، ۱۲ میلیون تومان تسهیلات تعیین شده که ۵۰ درصد جهت تامین هزینه‌های دستمزد و ۵۰ درصد دیگر برای سایر هزینه‌های عملیاتی در نظر گرفته‌شده‌است.

این مسئول ادامه داد: صاحبان بنگاه‌های اقتصادی استان تهران می‌توانند با ثبت درخواست در سامانه مربوطه و تکمیل فرآیند ثبت‌نام نسبت به اخذ تسهیلات اقدام و موسسه‌های اعتباری مکلف هستند ظرف یک هفته پس از مراجعه واحدهای کسب و کار و تکمیل مدارک و مستندات نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

وی با بیان اینکه علاوه بر تامین سرمایه در گردش دولت تسهیلات دیگری نیز برای واحدهای زیان دیده از کرونا در نظر گرفته است، بیان داشت: بخشش جرایم مالیاتی واحدهای تولیدی، معافیت ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی مالیات و تقسیط مالیات واحدهای زیان دیده از شیوع ویروس کرونا از دیگر اقدامات دولت در جهت حمایت از واحدهای تولیدی است.

دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان برای استان تهران به منظور جبران خسارت ناشی از شیوع کرونا در میان واحدهای تولیدی اختصاص داده که به گفته مسئولان استانی، تاکنون یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن در قالب تسهیلات پرداخت شده است.

استان تهران بیش از ۱۷ هزار واحد صنعتی، ۲۸۰ هزار واحد صنفی پروانه‌دار و نزدیک به ۱۴۰ هزار واحد صنفی بدون پروانه دارد که فقط ۵۲۰ هزار نفر در بخش صنعت آن مشغول به کار شده‌اند.

طی اسفند ماه سال ۱۳۹۸ که کشور با روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا مواجه شد، مردم اغلب برای خرید کالا بیش از نیاز خود به فروشگاه‌ها مراجعه کردند چون بیم مواجه شدن با کمبود مواد مورد نیاز را داشتند.

ارسال نظر