شناسه خبر : 12837

نحوه اجرای همسان‌سازی مطلوب بازنشستگان نیست

نحوه اجرای همسان‌سازی مطلوب بازنشستگان نیست

پنجکی با بیان اینکه «وضعیت زندگی و معیشت بازنشستگان به هیچ‌وجه مساعد نیست» ادامه می‌دهد: همسان‌سازی آنگونه که مطلوب بازنشستگان بود، اجرایی نشده و ما خواستار تجدیدنظر در فرمول‌ها و محاسبات آن هستیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، اجرای همسان‌سازی توسط سازمان تامین اجتماعی با انتقادات برخی گروه‌های مختلف ازجمله بازنشستگان سخت و زیان‌آور و مستمری بگیران ازکارافتاده مواجه شده؛ در چنین شرایطی، اظهارات مقامات و مسئولان نشانه‌هایی از احتمالِ تجدیدنظر در فرمول‌های همسان‌سازی را با خود همراه داشته است. ظاهراً قرار  است جلساتی با حضور اعضای کانون عالی بازنشستگان برگزار شود تا اشکالات طرح با مشارکت نمایندگان قانونی بازنشستگان مرتفع گردد.

اجحاف در حق بازنشستگان سخت و زیان‌آور و از کارافتادگان

احمد پنجکی (رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان شمیرانات و دبیر کانون بازنشستگان استان تهران) در این رابطه می‌گوید: ما به عنوان نمایندگان بازنشستگان اعتقاد داریم در حق بازنشستگان سخت و زیان‌آور اجحاف شده است چراکه در زمان اشتغال، ۴ درصد حق بیمه‌ی اینها را سازمان تامین اجتماعی گرفته و زمانی که قانون سخت و زیان‌آور برای کارخانجات مورد بررسی قرار گرفت و تایید شد، نمایندگان سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار حضور داشتند یعنی سختی کار با حضور خود مقامات و مسئولان مربوطه، تایید و مصوب شده است. سالهای استحقاقی برای بازنشستگان سخت و زیان‌آور جزو حقوق بدیهی این بازنشستگان است. کانون عالی در حال پیگیری این موضوع است. ما هم از طرف کانون تهران، نامه کتبی خطاب به کانون عالی نوشته‌ایم و اعلام کرده‌ایم که این ده سال استحقاقی باید حتماً برای بازنشستگان سخت و زیان‌آور منظور شود.

به گفته وی، در حق ازکارافتادگان و بازماندگان نیز اجحاف شده است چراکه برای این گروه‌ها هم افزایش مورد قبول منظور نشده و سازمان تامین اجتماعی باید در مورد این گروه‌ها هم تجدیدنظر کند.

لزوم تجدیدنظر فوری

پنجکی با بیان اینکه «وضعیت زندگی و معیشت بازنشستگان به هیچ‌وجه مساعد نیست» ادامه می‌دهد: همسان‌سازی آنگونه که مطلوب بازنشستگان بود، اجرایی نشده و ما خواستار تجدیدنظر در فرمول‌ها و محاسبات آن هستیم. نباید اجازه دهند که حق و حقوق بازنشستگان ضایع شود. بازنشستگان سخت و زیان‌آور همگی در محیط‌هایی کار کرده‌اند که سخت و پرخطر بوده و سالهای مدام، سلامتی‌شان تهدید شده؛ سازمان ۴ درصد اضافی حق بیمه اینها را گرفته و نمایندگان خودشان هم ده سال استحقاقی را تایید کرده‌اند حالا عادلانه نیست که حق و حقوق این گروه از بازنشستگان که عموماً دچار بیماری‌های مختلف هستند و در وضعیت سلامت به سر نمی‌برند، به همین راحتی ضایع شود.

آیا امیدی هست که تا مهر اصلاحیات اجرایی شود؛ پنجکی معتقد است بایستی موضوع تجدیدنظر با جدیت پیگیری شود تا هرچه زودتر فرمول‌ها اصلاح شده و حق و حقوق بازنشستگان به آنها پرداخت شود.

به گفته پنجکی، موضوع مهم دیگر این است که افزایش همسان‌سازی، جزو لاینفک مستمری‌ باشد و هرسال مشمول افزایش سالیانه بشود در غیر این صورت، بازنشستگان به شدت اعتراض خواهند کرد.

او ادامه می‌دهد: فعلا منتظر احکام حقوقی هستیم؛ باید متناسب‌سازی را کاملاً جزو مستمری را در نظر بگیرند؛ ما به کانون عالی گفته‌ایم متناسب‌سازی باید جزو مستمری باشد و هر سال مشمول افزایش شود وگرنه برای بازنشسته هیچ فایده‌ای ندارد.

نحوه اجرای همسان‌سازی مطلوب نیست

رئیس کانون بازنشستگان شمیران تاکید می‌کند: نحوه اجرای همسان‌سازی مطلوب بازنشستگان نیست؛ قبل از اجرا اعلام کردیم نظرات کانون‌های استانی و شهرستان‌ها را هم بگیرید و بعد با استفاده از این نظرات، همسان‌سازی را کلید بزنید اما متاسفانه به این توصیه گوش ندادند. الان به شدت پیگیر هستیم که برای گروه‌های مختلف ازجمله بازنشستگان سخت و زیان‌آور و ازکارافتادگان، اشکالات رفع شود. حق ۳۰۰-۴۰۰ هزار بازنشسته سخت و زیان‌آور تضییع شده است و این، عادلانه نیست.  

او ادامه می‌دهد: سازمان باید به دنبال دریافت مطالبات خود از دولت باشد؛ مطالبات انبوه خود را از دولت بگیرد تا بتواند در جهت بهبود معیشت بازنشستگان گام‌های اساسی بردارد. تا زمانی‌که دولت نتواند طلبِ بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی خود را از دولت بگیرد، نمی‌تواند مطالبات بازنشستگان را برآورده سازد.

اصلی‌ترین خواسته: اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی

دبیر کانون بازنشستگان کارگری استان تهران در ادامه به اصلی‌ترین مطالبه بازنشستگان می‌پردازد: مهم‌تر و کلیدی‌تر از همسان‌سازی، اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی‌ست. سازمان تامین اجتماعی مکلف است مستمری بازنشستگان را براساس افزایش هزینه‌های زندگی افزایش دهد؛ اما سوال ما این است که چرا مستمری بازنشستگان فقط سالی یکبار زیاد می‌شود؛ چرا وقتی قیمت‌ها تا این اندازه افزایش یافته، در شش‌ماهه‌ی دوم سال ۹۹، مستمری‌ها را زیاد نمی‌کنند؟! باید توجه کنیم نه تنها تورم ۴۲ درصدی سال گذشته را در افزایش مستمری بازنشستگان منظور نکردند، بلکه در همین چند ماه سپری شده از سال جدید، بازهم تورم سفره‌های بازنشستگان به خصوص بازنشستگان کارگری را قیچی کرده است؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین خواسته‌های ما بازنشستگان، افزایش مستمری‌ها در میانه سال، براساس تورم واقعی سبد هزینه‌هاست.

به گفته وی، قانون این اجازه را داده که مستمری بازنشستگان در میانه سال زیاد شود، هیچ منعی برای افزایش چندباره‌ی مستمری‌ها در قانون وجود ندارد اما مشکل اینجاست که بازنشستگان هیچ نماینده‌ای در هیات امنای سازمان ندارند تا از حقوق آنها دفاع کند و لاجرم وقتی هیات مدیره، مصوبه‌ای را برای هیات امنا می‌فرستد، بازنشستگان در آنجا هیچ صدایی ندارند!

نمایندگان مجلس کمک کنند

پنجکی ادامه می‌دهد: از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، هیات مدیره و هیات امنای سازمان و از وزیر کار درخواست داریم به ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی پایبندی داشته باشند و به آن عمل کنند.  ماده ۹۶ به صراحت اعلام کرده مستمری بازنشستگان باید براساس افزایش هزینه‌ها زیاد شود؛ از نمایندگان مجلس هم انتظار داریم در این زمینه کمک کنند؛ الان در حال حاضر وضعیت معاش بازنشستگان بسیار وخیم است. یک وام پنج میلیون تومانی را با هزار زحمت و معطلی به بازنشستگان می‌دهند و خیال می‌کنند مشکل بازنشسته حل می‌شود!

این فعال صنفی بازنشستگان در پایان بازهم تاکید می‌کند: وضعیت معیشتی بازنشستگان بسیار بحرانی‌ست؛ دولت وظیفه دارد در این اوضاع بحرانی به داد بازنشسته برسد؛ بازنشسته صدقه نمی‌خواهد، حق قانونی‌اش را می‌خواهد! افزایش مستمری‌ها مطابق هزینه‌های زندگی، یک حقِ صد درصد قانونی‌ست.

 

ارسال نظر