شناسه خبر : 12448

مردم نباید با برخی اقدام‌ها، شکنندگی سبد دارایی‌های خود را بالا ببرند

مردم نباید با برخی اقدام‌ها، شکنندگی سبد دارایی‌های خود را بالا ببرند

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امروز اقبال نسبت به بازار سرمایه بسیار عالی است، اما مردم نباید با برخی اقدام‌ها، شکنندگی سبد دارایی‌های خود را بالا ببرند، زیرا بورس در سطح جهان، پذیرش ریسک را در ذات خود به همراه دارد.

به گزارش چابک آنلاین، «فرهاد دژپسند» امروز (دوشنبه) در آیین اختتامیه مسابقه آثار کوتاه رادیویی کار و تولید در محل سازمان صدا و سیما، افزود: امسال به نام «جهش تولید» مزین شده و نیازمند جهش در فضای کسب و کار هستیم که یک محور اساسی آن سرمایه‌گذاری و بهره‌وری است.
وی افزود: بنابراین باید از سرمایه‌های انباشته شده در عرصه‌های فیزیکی، مالی و انسانی، استفاده بهینه داشته باشیم.
دژپسند یادآور شد: سال ۹۱ و با آغاز دور تازه تحریم‌ها تا کنون در سه سال رشد سرمایه‌گذاری مثبت بوده و در بقیه سال‌ها منفی شده، همچنین نرخ بهره برداری از ظرفیت‌های تولید در کشور حدود ۵۰ درصد است و در هر دو این موارد تامین مالی ثابت و سرمایه در گردش را نیاز داریم.
 وی گفت: نظام اقتصادی ایران بانک محور است، وقتی صحبت از تامین مالی می‌شود، بانک‌ها مورد توجه قرار می گیرند و بیماری بدتر آنکه هر بنگاهی با عارضه روبرو ‌شود، فکر می‌کند باید وام بگیرد تا مشکلش حل شود.
 وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: امروز بانکداری کشور در آستانه تحول است و در ماه‌های گذشته از سیستم‌هایی رونمایی شده که می‌توان در آن بدون مراجعه به بانک، حساب باز کرد، تسهیلات گرفت و احراز هویت شد.
 به گفته وی،  مجاری تامین مالی در کشور متنوع شده، امروز برای تامین مالی ثابت نیاز به مراجعه به بانک از سوی صنایع کوچک و متوسط نیست، همچنین بنگاه های بزرگ می توانند با مراجعه به بازار سرمایه به تامین سرمایه های مورد نیاز بپردازند که یک کریدور قابل اعتماد برای تامین منابع است.
دژپسند تاکید کرد: حضور پررنگ و عمیق بازار سرمایه در تامین مالی در اقتصاد به بهبود کسب و کار و افزایش سرمایه گذاری‌ها کمک می‌کند، اما ورود به بازار سرمایه باید با مشاوره و مطالعه انجام شود.   
این مقام مسوول با اشاره به مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: برخی به غلط تصور می‌کنند در اقتصاد مقاومتی باید حصاری به دور خود کشید،  اما اینطور نیست و باید با جهان پیرامونی ارتباط داشت و از تامین مالی خارجی و فناوری‌های نوین بهره‌مند شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: موضوع روانی در گمرک و به ویژه در واردات کالاهای سرمایه‌ای واسطه‌ای و مواد اولیه که بیش از ۸۵ درصد واردات کشور را تشکیل می‌دهند، باید مورد توجه قرار گیرد.
 وی بر لزوم به خدمت درآوردن مالیات برای تحقق جهش تولید تاکید کرد و گفت: سالم‌ترین درآمد دولت مالیات است و باید افزایش یابد، اما در شرایط کنونی که از نظر درآمدهای نفتی در مضیقه هستیم، نباید به مودیان مالیاتی فشار آورد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی از ارائه لایحه دو فوریتی به مجلس برای افزایش سرمایه شرکت‌ها و تعمیق بورس از مالیات ها خبر داد و افزود: دارایی‌های بی شمار انسانی و مالی در کشور وجود دارد و چنانچه بتوانیم عزم خود را برای استفاده بهینه از این دارایی‌ها جذب کنیم، می‌توان بسیاری دغدغه ها را کاهش داد و رسانه ها می توانند این باور را در جامعه ایجاد کنند.  
 وی گفت: رهبر معظم انقلاب در سند چشم انداز ۱۴۰۴ برتری در دو عرصه اقتصادی و علم و فناوری را تصویر کردند و چنانچه برخی مشکلات وجود نداشت،  می‌توانستیم به این اهداف دستیابیم، هرچند در برخی حوزه ها این مهم محقق شده است.
دژپسند ابراز امیدواری کرد که مسوولان ظرفیت استفاده از قدرت بزرگ رسانه‌ها را داشته باشند که به معنای افزایش شفافیت، مسوولیت پذیری، پاسخگویی و کارایی است.
وی اضافه کرد: رسانه‌ها در امیدآفرینی، استفاده بهینه از دارایی ها، عبور از موانع و ایجاد یک قامت بلند برای ایران اسلامی نقش دارند.

بن بستی در کشور وجود ندارد
براساس این گزارش در این مراسم «سعید محمد»  فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: امروز نیازمند تبیین مواضع و تفکر رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی هستیم.
 وی افزود: همه تلاش این قرارگاه الگوسازی و گفتمان سازی در خصوص اقتصاد مقاومتی و خودباوری و خود اتکایی مردم و جوانان است و اعلام می‌کنیم در سازندگی کشور هیچ نیازی به غربی‌ها نداریم.
 فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا خاطرنشان کرد: امروز برخی معتقدند که در اداره کشور به بن بست رسیده ایم، اما قرارگاه به عنوان یک نمونه عملی اعلام می دارد که در کشور هیچ بن بستی نیست، اما باید از ظرفیت‌های سرشار کشور به موقع و به جا استفاده کرد تا مشکلات را به زانو درآورد.
در آیین اختتامیه مسابقه آثار کوتاه رادیویی کار و تولید از ۱۰ اثر برگزیده از مجموعه ۲۴۵ اثر رسیده به این جشنواره با اهدای تندیس و لوح افتخار تقدیر شد.

ارسال نظر