شناسه خبر : 12385

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال‌های بعد هم اجرا می‌شود

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال‌های بعد هم اجرا می‌شود

نائب رئیس هیات مدیره تامین اجتماعی با اشاره به اینکه اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال‌های بعد نیز ادامه دارد، گفت: متناسب‌سازی روی حداقل دستمزد انجام می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، علی حیدری در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، اظهار داشت: همسان سازی حقوق بر مبنای مشارکت افراد در پرداخت حق بیمه و اینکه در طی سال‌های فعالیت خود حداقل حقوق و یا بالاتر را دریافت می‌کرده صورت می‌گیرد و در مجموع اجرای قانون متناسب سازی به عدالت و اصول نزدیک‌تر است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص متناسب سازی حقوق دوگانه عمل شده است، افزود: در قانون بودجه و به صورت عرفی برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، دولت و مجلس بودجه‌ای را اختصاص داده‌اند اما در مورد متناسب سازی حقوق کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی این کمک صورت نمی‌گیرد.

نائب رئیس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد: اگر صندوق‌های کشوری و لشکری از محل منابع خود متناسب سازی کنند ایرادی ندارد اما وقتی از منابع مربوط به مالیات، نفت و همچنین بودجه و اعتبارات دولتی این کار انجام می‌شود، طبیعتاً اگر بخواهیم به عدالت نزدیک باشیم باید همه صندوق‌ها اعم از تأمین اجتماعی، صندوق روستاییان و عشایر، فولاد و صندوق‌های دیگر هم بتوانند از این منابع دولتی بهره مند شوند چون این منابع متعلق به همه مردم است.

حیدری در خصوص بودجه همسان سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: در قانون بودجه سال ۹۹ مجلس به دولت حکم کرده که ۵۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند و در تبصره‌ای نیز آمده که سازمان ۳۰ درصد این اعتبار را برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش خود هزینه کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا همسان‌سازی در سال‌های آینده نیز ادامه دارد یا خیر، اظهار داشت: متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی یک فرآیند ادامه دار است. متناسب سازی هر ساله اجرا می‌شود. همچنین طبق قانون ماده ۹۶، سازمان تأمین اجتماعی هر ساله مستمری را متناسب با تورم افزایش می‌دهد. در طول سال‌های دولت یازدهم، بالاتر از نرخ تورم، افزایش مستمری انجام شد.

نائب رئیس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی، ادامه داد: متناسب سازی روی حداقل دستمزد انجام می‌شود و مستمری بگیرانی را داریم که در مدت پرداخت حق بیمه کوتاهی داشتند و مبنای کسر حق بیمه آنها پایین بوده و ما طبق محاسبات بیمه‌ای باید به آنها یک میلیون تومان مستمری بدهیم اما طبق قانون ۱۱۱ تأمین اجتماعی ما حداقل دستمزد را به آنها می‌دهیم و متناسب سازی در خصوص همه انجام شده است. هر ساله این کار انجام می‌شود.

حیدری گفت: به عنوان مثال اگر بازنشسته‌ای در حال حاضر حقوق ۳ میلیون تومانی دارد و بعد از متناسب‌سازی حقوق این فرد ۴ میلیون تومان شده است، در فروردین سال آینده نیز ۲۰ درصد این ۴ میلیون افزایش‌دهیم حقوق این فرد به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد و اینگونه اجرای همسان سازی حقوق در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر