شناسه خبر : 12151

کرونا ویروس برای رشد کسب و کارهای اینترنتی مثل کاتالیزور عمل کرد

کرونا ویروس برای رشد کسب و کارهای اینترنتی مثل کاتالیزور عمل کرد

دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی تهران، با اشاره به وضعیت توسعه کسب و کارهای اینترنتی کشور، با تاکید بر اینکه ایران در این حوزه عقب مانده است، اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود تقریبا ۵ درصد از گردش مالی در این حوزه به خرید و فروش و معاملات خرد مربوط می‌شود که این عدد باید به بالغ بر ۱۵ درصد برسد.

به گزارش چابک آنلاین، عادل طالبی، گفت: شیوع کرونا با همه تاسف‌های ناشی از ازدست دادن هموطنان، مصائب و دشواری‌هایی که ایجاد کرد، ولی سیگنال مهمی برای  کسب و کارهای سنتی داشت.

وی خاطر نشان کرد: سال‌ها است که حضور در فضای مجازی از یک "انتخاب" به یک "الزام" تبدیل شده بود و شاید در سال‌های ۸۰ تا ۸۲ یک انتخاب داشتیم که در فضای مجازی حضور داشته باشیم یا خیر؛ ولی از سال ۱۳۹۱ به بعد حضور در فضای مجازی تبدیل به "الزام" شد و البته کسب و کارهای سنتی به این سمت حرکت نکردند و تمایلی به حضور در فضای مجازی نداشتند.

دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی تهران دلیل بی‌رغبتی کسب و کارهای سنتی به حضور در فضای مجازی را هزینه‌های بالای راه‌اندازی کسب و کارها در فضای مجازی دانست و یادآور شد: ولی شیوع ویروس کرونا به آنها نشان داد که مجبورند تغییر را بپذیرند و وارد فاز تغییر شوند.

وی اضافه کرد: متاسفانه اگر چه کرونا ویروس وارد کشور شد، اما به‌عنوان کاتالیزوری برای رشد و توسعه کسب و کارهای اینترنتی عمل کرد و می‌توان امیدوار بود که در سال ۱۴۰۰ اثرات این تغییرات را ببینیم و با محرکی که ایجاد شده، شاهد رشد خوبی خواهیم بود.

به گفته وی بسیاری از پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که حداقل ۵ سال طول می‌کشد که رشد گردش مالی در حوزه معاملات اینترنتی از ۵ درصد به ۱۵ درصد برسد، همانطور که ۲ تا ۳  سال طول کشید که این میزان از ۳ درصد به ۵ درصد برسد.

وی یادآور شد: ولی با شرایط موجود ظرف دو سال آینده به راحتی به گردش مالی ۱۵ درصد در کسب و کارهای اینترنتی خواهیم رسید.

دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی تهران با تاکید بر اینکه این چالش‌های دورکاری مختص ایران نیست٫ بلکه تمام دنیا با آن مشکل دارد، گفت: ولی می‌توانیم با این تمرین‌ها به تدریج یاد بگیریم که چگونه به سمت آنلاین بودن و دورکاری حرکت کنیم.

این فعال حوزه کسب و کارهای آنلاین درباره مشکلات موجود در زمینه دور کاری و توسعه کسب و کارها بر فضای اینترنتی، توضیح داد: این چالش‌ها شامل جنبه‌های اخلاق حرفه‌ای، مسوولیت پذیری، کنترل و بهره برداری قانونی می‌شود.

طالبی یکی از مهمترین چالش‌ها را در حوزه بیمه و تامین اجتماعی دانست و خاطر نشان کرد: یکی از این مشکلات این است که ما در زمینه دور کاری و بیمه قوانین نداریم. ۳ ماه است که بازرس بیمه به سراغ ما نیامده است، ولی در شرکت من هنوز از ۲۰ کارمند، ۳ کارمند به دلیل مشکلاتی که دارند دور کار هستند و اگر بازرس بیمه به شرکت بیاید و این وضعیت را ببیند و شرکت را جریمه کند، چه کار می‌توان انجام داد.

ارسال نظر