شناسه خبر : 11982

نرخ بیکاری در جهان با رشدی ۱۴ درصدی رو به رو شد

نرخ بیکاری در جهان با رشدی ۱۴ درصدی رو به رو شد

سازمان جهانی کار در گزارشی اعلام کرد: تاثیرات بیماری مرگبار کرونا بر وضعیت اشتغال در جهان بسیار فراتر از چیزی است که پیش از این تصور می‌شد و نرخ بیکاری در جهان با رشدی ۱۴ درصدی رو به رو شده است.

به گزارش چابک آنلاین، در حال حاضر نرخ بیکاری در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی با رشد ۱۴ درصدی روبه‌رو شده است که این رقم معادل ۴۰۰ میلیون شغل تمام وقت به شمار می‌آید.

سازمان جهانی بهداشت پیش از این پیش‌بینی کرده بود در بازه زمانی آوریل تا ژوئن سال جاری میلادی ( ۷ فروردین تا ۱۰ تیر ماه) نرخ بیکاری با رشد ۱۰.۷ درصدی معادل ۳۰۵ میلیون شغل در جهان شود.

این سازمان همچنین پیش‌بینی کرده بود در خوشبینانه‌ترین حالت میزان ساعات کاری در جهان در نیمه دوم سال جاری میلادی در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی با کاهش ۱.۲ درصدی روبه‌رو خواهد شد. این  رقم حدود ۳۴ میلیون شغل تمام وقت در جهان به شمار می‌آید. 

همچنین پیش‌بینی شده است با بازگشت موج دوم کرونا و اعمال محدودیت‌های کاری در جهان، نرخ بیکاری به ۱۱.۹ درصد برسد که معادل ۳۴۰ میلیون شغل تمام وقت است.

سازمان بین‌المللی کار در گزارشی در خرداد ماه امسال اعلام کرده بود که در جهان از هر ۶ نفر جوان یک نفر پس از شروع همه‌گیری کرونا شغل خود را از دست داده است و میزان اشتغال بقیه نیز تقریبا به یک چهارم دوران پیش از همه‌گیری کاهش یافته است.

در جنوب شرق آسیا با جمعیتی افزون بر ۶۵۰ میلیون نفر، اگرچه هنوز برآورد دقیقی نشده اما برخی آمارها حاکی از افزایش شدید نرخ بیکاری در این منطقه است.

بیکاری، یکی از تبعات اقتصادی شیوع کرونا در جهان است که به ‌واسطه اعمال محدودیت‌های تردد و تعطیلی کسب ‌وکارها، دامن‌گیر بخش قابل‌توجهی از نیروی کار در جهان شده است و ایران نیز از این قاعده، مستثنی نیست.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده در ایران پس از شیوع بیماری کرونا، در مجموع ۸۵۱ هزار و ۸۶۴ نفر در سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری وزارت تعاون ثبت‌نام کردند که ۷۱۱ هزار و ۸۰۰ نفر مشمول دریافت بیمه‌بیکاری مربوط به کرونا هستند.

 

ارسال نظر