شناسه خبر : 11638

پلاسمایی که اضافه می‌آید به کمپانی‌های جهانی می‌دهیم و دارو تحویل می‌گیریم

پلاسمایی که اضافه می‌آید به کمپانی‌های جهانی می‌دهیم و دارو تحویل می‌گیریم

مدیرعامل سازمان انتقال خون از بهبود ۵۰ درصدی و کاهش مرگ و میر چشمگیر بیماران مبتلا به کرونا، با استفاده از روش پلاسما درمانی خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، پیمان عشقی، در نشست خبری آنلاین که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد در پاسخ به پرسشی درباره آخرین نتایج پلاسما درمانی اظهار داشت: کارآزمایی اول پلاسما درمانی به پایان رسید و گزارش آن امروز در ستاد ملی کرونا مطرح می‌شود، به طور کلی در بیماران مبتلا به کرونا که پلاسما دریافت کردند میزان مرگ و میر 50 درصد کاهش یافت.

*آغاز کارآزمایی بالینی پلاسما درمانی در شهرهای وضعیت قرمز

وی ادامه داد: مدت اقامت در بیمارستان نیز حدود 30 درصد کاهش یافته است. همچنین میزان اقامت بیمارانی که کار آنها به آی سی یوو استفاده از دستگاه‌های کمک تنفسی کشیده بود بیش از 50 درصد کاهش پیدا کرد و در بیماران بسیار بدحال که در آی سی یو شرایط ویژه‌ای داشتند میزان مرگ و میر وقتی پلاسما به موقع به آنها رسیده بود 50 درصد کاهش یافته بود.

وی عنوان کرد: در استان‌هایی که در وضعیت قرمز شیوع کرونا هستند کارآزمایی بالینی پلاسمادرمانی آغاز شده است و 60 بیمار در این کارآزمایی حضور یافتند.

*خرید و فروش پلاسما نداریم

وی عنوان کرد: در فضای مجازی برخی به دنبال جوسازی هستند، ما در قبال پلاسمای خون و پلاکت بیماران نه پول می‌دهیم و نه پول می‌گیریم، پلاسمایی که از خون بیماران اضافه می‌آید را به کمپانی‌های جهانی ارائه می‌دهیم و دارو تحویل می‌گیریم و دارو با قیمت ارزان‌تری به دست ما می‌رسد، دور ریختن پلاسما هدر دادن سرمایه کشور است.

 عشقی گفت: شاید منظور منتشر کنندگان پلاسمایی باشد که از افراد پر پادتن گرفته می‌شود باشد، این افراد پادتن ویژه در بدن دارند و تعداد آنها کم است در همه جای دنیا از این افراد برای تولید دارو دعوت می‌شود، داروهایی مانند سرم ضدهاری. ما هزینه رفت و آمد این اهدا کنندگان را پرداخت می‌کنیم به دلیل اینکه این افراد وقت و زمان خود را در اختیار ما می‌گذارند و روی آنها مداخلات درمانی صورت می‌گیرد برخی اسم این کار را پلاسما فروشی می‌گذارند در صورتی که ما فقط هزینه ایاب ذهاب داوطلبان را جبران می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تصریح کرد: برای تولید داروهای مشتق از پلاسما حدود یک میلیون لیتر پلاسما نیاز داریم، که پلاسمای اضافی و پلاسمایی که بخش خصوصی جمع آوری می‌کند جمعا 550 هزار لیتر می‌شود که باز هم نیاز ما رفع نمی‌شود، سازمان جهانی بهداشت درحال تدوین دستورالعملی برای جبران کمبود پلاسما است. اهداکنندگان 24 بار در سال می‌توانند اهدای پلاسما داشته باشند. درحال حاضر سازمان انتقال خون اهدای بدون چشم‌داشت دارد و افتخار می‌کند ماده اولیه را برای بیماران بستری در بیمارستان را تامین کند.

عشقی گفت: پلاسما در کیسه‌های مخصوص مصرف جمع آوری می‌شود و ما هزینه‌ای از دولت و بیمه دریافت نمی‌کنیم.

 

*آمادگی سازمان انتقال خون برای احداث پایگاه‌های اهدای خون ثابت

مدیرعامل سازمان ناتقال خون در پاسخ به پرسشی درباره اثرگذاری تحریم‌ها گفت: تحریم‌ها سختی‌هایی را برای ما ایجاد کرده است اما مردم نگران تامین خون مورد نیاز نباشند این دوره سیاه خواهد گذشت و این دوره لکه ننگی بر سیاست‌های آمریکا است.

عشقی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره وضعیت پایگاه‌های ثابت انتقال خون در کشور گفت: برای اینکه پایگاه ثابت انتقال خون داشته باشیم، پزشک آزمایشگاه و تیم نیروی انسانی وجود داشته باشد بر اساس منابع موجود سازمان تعریف شده است و مشخص شده است که در هر مرکز چقدر اهدا باید صورت گیرد، قول می‌دهیم که هر نقطه‌ای از کشور که شرایط شاخص‌های تعریف شده ما را داشته باشد و خیرین و دولت به ما اعلام کند توانایی ایجاد پایگاه ثابت را داشته باشد پایگاه ایجاد خواهیم کرد، در حال حاضر حدود 188 پایگاه ثابت اهدای خون داریم و تعداد زیادی پایگاه سیار که درحال حاضر به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

 

ارسال نظر