شناسه خبر : 11391

راهنمای سفر به قم

راهنمای سفر به قم

دومین شهر مقدس ایران پس از مشهد، قم محل آرامگاه حرم مطهر حضرت معصومه (س) و روحانیون است که دانشمندان و دانشجویان شیعه از سراسر جهان برای تحصیل در مدارس آن آمده‌اند. مدارس و انواع کتابفروشی‌های معروف مذهبی در قم معروف هستند، زائران در حرم ادای احترام می‌کنند و افراد محلی به طور مداوم در حرم هستند.

قم یکی از شهرهای با سرعت در حال رشد در ایران است (از زمان انقلاب جمعیت دو برابر شده است) و حومه آن با گسترده شدن بلوک‌های آپارتمانی در حال تغییر است. در حالی که زیرساخت‌های جدید نسبتاً جذاب است، رشد جمعیت حداقل زندگی جدیدی را در مرکز قدیمی به ارمغان آورده است. در یک سفر یک روزه آسان از تهران یا در مسیری به کاشان می‌توان از قم بازدید کرد. با خرید بلیط اتوبوس تهران به قم می‌توانید به راحتی به شهر زیبای قم سفر کنید.

استان قم با داشتن کمتر از یک درصد از کل کشور، کوچکترین استان ایران است. این شهر سالها پیش از استان مرکزی جدا شد و به عنوان مرکز استان خود به یک استان مستقل تبدیل شد. قم در قلمرو بیابان مرکزی ایران واقع شده است. بیابان‌های پوشیده از نمک، تپه‌های طلایی، ماسه‌های جاری، کوهستان‌های خاکی و تپه‌ها و غیره همه مواردی از دیدنی‌های بی‌نظیر کویر قم است. مهمترین عامل تأثیرگذار بر اقتصاد استان، صنعت گردشگری به ویژه گردشگری مذهبی است. حرم حضرت معصومه (س) سالانه از زائران این استان و دیگر استان‌ها دعوت می‌کند و این نوع گردشگری مذهبی بر رونق آن می‌افزاید.

قم در 140 کیلومتری جنوب تهران در حاشیه کویر نمکی دشت کویر واقع شده است، قم محل بزرگترین دانشکده الهیات ایران و حوزه علیمه قم است. قم شهری باقیمانده در اثر ویرانی‌های مغول در قرن سیزدهم است که تا قرن شانزدهم شکوه سابق خود را دوباره به دست آورد و در زمان پادشاهان صفوی شکوفا شد، که حرم حضرت معصومه (س) را در مقیاس کلان بازسازی کرد. این حرم فقط از نظر اهمیت بعد از حرم مطهر امام رضا در مشهد دومین رتبه را دارد. از دیگر جاذبه‌های آن می‌توان به حوزه علمیه فیضیه، مسجد اعظم و موزه و کتابخانه مطالعات اسلامی اشاره کرد.

حرم حضرت معصومه

گنبد آبی و طلای ساخته شده در قرن چهاردهم که در آسمان این شهر از جلگه‌های اطراف قابل مشاهده است، نشانگر اهمیت قم به عنوان مرکز عبادت و مطالعه اسلامی است. در مجموع، قم دارای چندین حرم مطهر است که به فرزندان ائمه اطهار اختصاص دارد. خرید بلیط اتوبوس تهران به قم از علی بابا به شما این امکان را می‌دهد که به این شهر جذاب و دیدنی سفر کنید.

با این حال، بقایای یک آتشکده دوره ساسانیان و شواهدی از جمعیت زیادی که قدمت آن به هزاره 5 قبل از میلاد باز می‌گردد، نشان می‌دهد که خود این شهر قرن‌ها قبل از اسلام قدمت داشته است. قم همچنین به دلیل فرش و کاشی‌های خود و سوهان و شیرینی‌جات مشهور است.

بناهای فعلی عمدتا مربوط به دوره صفویه است (1732-1501). شاه عباس اول (وفات 1587-1629) آرزو داشت که مأموریت خود را از انجام زیارت در اماکن خارج از پادشاهی خود مانند نجف و کربلا که در آن زمان به دست دشمنان یعنی ترکان عثمانی منصرف کند.

 

راهنمای سفر به قم

برخی مورخان معتقدند که این شهر قبل از اسلام تأسیس شده است. و برخی دیگر بر این باورند که این شهر ایران یکی از قدیمی ترین اقامتگاه های فلات ایران است. آل یعقوبی معتقد است که این شهر یکی از شهرهای پیش از اسلام است. این واقعیت که مسلمانان این شهر را فتح کردند این تئوری را تقویت می‌کند.

در مقابل برخی از مورخین مانند ابوالفتح الخزرجی، آل سامانی، ابو الفیدا و یاقوت الحماوی، زمان پایه‌گذاری آن را بعد از اسلام می‌دانند.

مسیر قم از تهران

مسافت تهران تا قم با قطار: یکی از راه‌‌های سریع و بی‌دردسر سفر به شهر زیبای قم، استفاده از سرویس حمل و نقل ریلی است. شما‌ می‌توانید با صرف هزینه اندک با قطار به این شهر سفر کنید. معمولا هزینه سفر به قم بر اساس نوع قطار انتخابی شما متغیر است. مثلا برای یک بلیط قطار با سرویس سالنی (4 نفره) هزینه‌ای در حدود 5 هزار تومان‌ می‌پردازید. در صورتی که این مقدار برای سرویس کوپه ای (4 نفره) در حدود 40 هزار تومان است. مدت زمان سفر به شهر قم از تهران به وسیله قطار، بین 1 ساعت و 10 دقیقه تا 1 ساعت و 30 دقیقه متغیر است. با خرید بلیط قطار و بلیط اتوبوس تهران به قم از علی بابا می‌توانید به قم سفر کنید.

فاصله تهران تا قم با اتوبوس: یکی دیگر از راه‌‌های کم هزینه و راحت سفر به قم، سفر با اتوبوس‌‌های مسیر تهران قم است که با خرید بلیط اتوبوس تهران به قم می‌توانید سفرتان را شروع کنی. اصلی‌ترین راه برای سفر با اتوبوس از مبدا تهران به شهر قم، ترمینال تهران جنوب است. معمولا اتوبوس‌‌های این مسیر از همان مسیر ذکر شده (اتوبان تهران قم) برای رساندن مسافران استفاده‌ می‌کنند و زمان این سفر نیز تقریبا 1 ساعت و 30 دقیقه است. به دلیل پرتردد بودن این مسیر، سرویس‌‌های ترمینال تهران جنوب به سمت قم در ساعات مختلف شبانه روز در دسترس هستند. خرید بلیط اتوبوس تهران به قم امکان سفر به این شهر را از طریق اتوبوس برای شما فراهم می‌کند.

Capture1

رستوران‌های معروف قم

1) راهنمای سفر به رستوران ارکیده زنبیل آباد قم

آدرس: قم/ زنیل آباد/ خیابان دانیال 32/ امام حسین

2) رستوران نیاوران

آدرس: قم/ هفتاد و دو تن

3) رستوران لوکس طلایی

آدرس: قم/ خیابان پلیس/ 16 متری حافظ

4) خادم کبابی

آدرس: زنبیل آباد/ خیابان 20

هتل‌ها

هتل الزهرا، هتل کریمه، هتل بین المللی قم، راهنمای سفر هتل خورشید قم است که امکان رزرو هتل از علی بابا نیز فراهم است.

Capture2

سوغات

سوهان، یک شیرینی معروف زعفرانی ایرانی است که محصول قم است. مواد تشکیل دهنده آن شامل جوانه گندم، آرد، زرده تخم مرغ، گلاب، شکر، کره یا روغن نباتی، زعفران، هل و پودر بادام و پسته است.

 

 

ارسال نظر