شناسه خبر : 1132

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

مشکل تیم اقتصادی این‌ است که همه ژنرالند/همه تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند

مشکل تیم اقتصادی این‌ است که همه ژنرالند/همه تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: می‌دانیم که شرایط فعلی به‌نوعی جنگ اقتصادی است و بعضی از اعضای کابینه به‌خصوص در تیم اقتصادی دولت توانایی لازم برای آرایش مناسب و جنگی برای مقابله با این وضعیت و تحریم‌هایی که در آستانه مواجهه با آن قرار داریم را ندارند و به نظر می‌رسد اعمال تغییراتی در این ترکیب ضروری است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از روزنامه اعتماد، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس که پیش از تعطیلات به‌همراه غلامرضا تاجگردون، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور خواستار ترمیم کابینه شده بود نیز همچنان بر این اولویت تاکید دارد. این نماینده اصولگرای مجلس اما معتقد است ایجاد هماهنگی در میان وزرای اقتصادی دولت حتی از اعمال تغییرات در ترکیب کابینه نیز مهم‌تر است و به همین دلیل، تغییر یکی، دو وزیر را راهگشا نمی‌داند؛ بلکه معتقد است باید کل تیم اقتصادی دولت تغییر کند.

بحث ترمیم کابینه از مدتی پیش مطرح است. به نظر شما انگیزه اصلی متقاضیان این تغییرات چیست؟ چرا تنها چندماه پس از تشکیل دولت، این مطالبه به بحث اصلی کشور تبدیل شده است؟

متاسفانه هم‌اکنون وضعیت تیم اقتصادی دولت به‌گونه‌ای است که برخی از اعضا عملا توانمندی لازم را برای پیشبرد برنامه‌هایی که باید در شرایط خاص فعلی اجرا شود، ندارند. می‌دانیم که شرایط فعلی به‌نوعی جنگ اقتصادی است و بعضی از اعضای کابینه به‌خصوص در تیم اقتصادی دولت توانایی لازم برای آرایش مناسب و جنگی برای مقابله با این وضعیت و تحریم‌هایی که در آستانه مواجهه با آن قرار داریم را ندارند و به نظر می‌رسد اعمال تغییراتی در این ترکیب ضروری است. از طرفی شخص آقای رییس‌جمهور و همچنین آقای واعظی، رییس‌دفتر رییس‌جمهور نیز به این مهم اشاره کرده و گفتند که به به‌کارگیری نیروهای جوان و کارآمد در شرایط فعلی اعتقاد دارند و معتقدند افرادی که در زمان تشکیل کابینه برای تصدی وزارتخانه‌های مختلف به مجلس معرفی شدند، برای شرایط صلح انتخاب شده بودند. در نتیجه باتوجه به تغییر شرایط لازم است نیروهایی دیگر به‌کار گرفته شوند. هرچند که ما از روز اول هم می‌گفتیم که شرایط جنگی حاکم است اما به هر ترتیب، اکنون این شرایط تشدید شده است.

با این حساب آیا فکر می‌کنید بهتر است این تغییرات از جانب دولت انجام شود؟ آیا استیضاح وزرا در شرایط فعلی نمی‌تواند راهگشا باشد؟

ببینید، پیشنهاد اول ما این است که دولت و شخص آقای رییس‌جمهور راسا در این راستا اقدام کند و اتفاقا در نامه‌ای که پیش از تعطیلات مجلس به‌همراه آقای تاجگردون، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خطاب به آقای رییس‌جمهور نوشتیم نیز بر این مهم تاکید کردیم. در واقع اولویت ما این است که دولت راسا اقدام کند اما طبیعتا اگر ببینیم که دولت در این خصوص گام برنمی‌دارد، ما در مجلس از ابزارهایی که در اختیار داریم، استفاده خواهیم کرد. ابزارهای ما هم مشخص است و در مواردی می‌توانیم به‌صورت مستقیم با موضوع درگیر شویم و مثلا وزیری را استیضاح کنیم و در مواردی نیز قادر به ورود به موضوع به‌صورت غیرمستقیم هستیم و به عنوان مثال پیشنهادهایی برای اعمال تغییرات در رویکردها و روش‌های اجرایی ارایه کنیم و مواردی از این دست. درمجموع تاکید ما درخصوص ترمیم کابینه دولت این است که رییس‌جمهور با استفاده از همین نیروها و همچنین به‌کارگیری افراد چابک و توانمند این مهم را به انجام برساند.

احیانا رویکردها در تیم اقتصادی دولت را نادرست نمی‌دانید؟ آیا فکر نمی‌کنید که لازم است دولت فارغ از بحث تغییر افراد، در رویکردها و روش‌هایش نیز تغییراتی اعمال کند؟

قطعا همین‌طور است. البته اگر افراد تغییر کنند، قاعدتا استراتژی‌ها نیز تغییر می‌کند اما فارغ از آن، رویکرد کلان دولت نیز باید متناسب با شرایط خاص فعلی تغییر کند؛ کمااینکه هم‌اکنون نیز شاهد این تغییر رویه در عمل و کلام رییس‌جمهور و دولت هستیم. ما سخنان اخیر آقای روحانی در سوییس را به یاد داریم که موضع‌گیری بسیار سفت و سخت و در عین حال مناسبی داشت. این رویکرد جدید دولت است و طبیعتا لازم است افراد و اعضای دولت نیز با این رویکرد جدید همراه و همگام باشند. بنابراین پیشنهاد ما این است که آقای رییس‌جمهور تیمی توانمند، منسجم و چابک، متناسب با این رویکرد بچیند.

به‌طور کلی تاکید عمده کارشناسان در بحث ترمیم کابینه بر تیم اقتصادی دولت متمرکز است. سوالم این است که کدامیک از وزراتخانه‌ها، نهاد و سازمان‌های اقتصادی را در اولویت نخست تغییر می‌بینید؟

به نظر من، همه تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند!

 

 

ارسال نظر