شناسه خبر : 11006

اختصاصی چابک‌آنلاین

دورنمای بازار ارز روشن خواهد بود

دورنمای بازار ارز روشن خواهد بود

رییس اسبق کانون صرافان ایران مهم‌ترین عوامل تضعیف کننده بازار ارز و به طور کلی اقتصاد کشور را چندنرخی و غیرواقعی بودن قیمت‌ها به خصوص قیمت ارز، بالا بودن نرخ تورم و بهره، بالا بودن نرخ بیکاری و غیرهدفمند بودن یارانه‌ها دانست.

چابک‌آنلاین، رژین میدانی، علی اصغر سمیعی در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین بیان کرد: اگر عوامل تضیف کننده را کنار بگذاریم، دورنمای بازار ارز روشن خواهد بود.

وی در خصوص چگونگی ارتباط بازار ارز بر بازار سرمایه چنین اظهار داشت:وقتی حجم عظیمی از پول به هر علتی جذب یکی از این بازارها شود، بازار دیگر از حمله آن در امان می ماند یا از آن بی نصیب می شود؛ پس وقتی خریداران در بازاری حضور کمرنگ تری داشته باشند، آن بازار کم رونق تر شده و قیمت ها در آن پایین می آید.

سمیعی توضیح داد: بنابراین بازارهای بورس، ارز و ملک مانند ترازوهایی عمل می کنند که وقتی نقدینگی به یکی از آن جریان پیدا می کند، دیگری کمتر از آن آسیب دیده و قیمت ها کمتر در آن بالا می رود.

وی تاکید کرد: اگر نرخ تورم کنترل شود، همه بازارها به آرامش می رسند.

سمیعی افزود: بانک های مرکزی در همه دنیا همواره دو وظیفه اصلی دارند که یکی از آن ها ایجاد ثبات در بازارها توسط کنترل نرخ تورم و دیگری ایجاد شغل و پایین آوردن  نرخ بیکاری به واسطه کنترل نرخ بهره است.

رییس اسبق کانون صرافان ایران گفت: اگر هر بانک مرکزی در هر کشوری نتواند نرخ تورم و بهره و بیکاری را متعادل و پایین نگه دارد نمی‌توان گفت که موفق عمل کرده است.

ارسال نظر