شناسه خبر : 10769

بازار سرمایه ایران در زنجیره بازارهای سرمایه جهانی قرار ندارد

بازار سرمایه ایران در زنجیره بازارهای سرمایه جهانی قرار ندارد

مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات بر این باور است که اگر سرمایه‌گذاران در سال‌جاری سهم‌هایی با پی‌ای (P/E) پایین و نقدشوندگی مناسب را انتخاب کنند نسبت به سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی بازار سرمایه، بازده بهتری کسب خواهند کرد.

چابک‌آنلاین، رژین میدانی، مهدی کباری در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین تصریح کرد: علاوه بر این، سرمایه گذاران باید مواظب باشند چرا که حجم عمده‌ای از پول‌های وارد شده به بازار سرمایه متعلق به افراد عادی است که تخصص بورسی ندارند.

وی افزود: سرمایه گذاران باید دقت داشته باشند که از شرکت های با پی ای (P/E) بالا خرید نکنند چرا که برخی از آن ها در پنج ماه گذشته رشدهای غیرمعقولی داشته اند.

کباری با اشاره بر این که " در حال حاضر ارزش بازار سرمایه چیزی حدود 165 میلیارد دلار است" بیان کرد: اگرچه چالش هایی نظیر قیمت نفت و کسری بودجه دولت پیش روی بازار است اما باتوجه به رویکر دولت در بحث فروش اموال، استقبال خوب مردم و افزایش فرهنگ سرمایه گذاری، بازار سرمایه چشم انداز خوبی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: با این که کلیت بازار در سالجاری مثبت است اما ممکن است میان تقریبا 700 شرکت حاضر در بازار سرمایه، بعضی نیز دچار حباب باشند.

مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات در خصوص "اختلاف حرکت بازار سرمایه کشور با بازارهای سرمایه جهان" اظهار داشت: بازارهای سرمایه جهان همانند یک دومینو به هم وصل هستند و کوچک ترین خللی در یکی از مهره ها بر دیگر مهره های نیز اثر می گذارد اما بازار سرمایه کشور ما دنباله رو آن ها نیست چرا که در این زنجیره قرار ندارد.

وی توضیح داد: همانطور که در بسیاری مواقع شاهد آن بوده ایم که علیرغم منفی بودن بازار کشور، بازارهای جهانی مثبت بوده اند.

کباری اذعان داشت: اتفاقاتی که در پی شیوع کرونا افتاده است، مقطعی بوده و به نظر من رکود اتفاق نمی افتد.

وی توضیح داد: بحران اقتصادی 2008 بسیار عمیق بود اما شرایط کنونی اینچنین نیست و اگر فاصله گذاری اجتماعی و خانه نشینی به طول نیانجامد، چرخه تولید در صورت حضور کارکنان به راه افتاده و شرکت ها قادر به ترمیم خسارات می شوند.

ارسال نظر