شناسه خبر : 10702

اختصاصی چابک‌آنلاین

بانک‌های کشورهای عضو گروه (G۷) چقدر برای مقابله با ویروس کرونا آمادگی دارند؟

بانک‌های کشورهای عضو گروه (G7) چقدر برای مقابله با ویروس کرونا آمادگی دارند؟

از آنجایی که تعداد مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ همچنان رو به افزایش است، آینده اقتصاد جهانی هر روز بیش از پیش تحت تاثیر این فاجعه جهانی قرار می‌گیرد.

چابک‌آنلاین، رژین میدانی، اگرچه چین بیشترین تاثیر را از این بیماری همه گیر پذیرفته است، اما اقتصاد صدها کشور دیگر جهان از جمله اعضای گروه (G7) که کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلستان و کانادا اعضای آن را تشکیل می دهند، دچار اختلالاتی شده است.

بررسی های نشان می دهند که بانک های هر کشور با رویکرد متفاوتی وارد این بحران جهانی شده اند. 

از لحاظ سودآوری، به صورت میانگین تنها بازده حقوق صاحبان سهام بانک های ایالات متحده و کانادا به بیش از 10 درصد رسیده که رقم این بازده برای کانادا 13.05 درصد و برای ایالات متحده چیزی حدود 10.99 درصد بوده است.

بازده حقوق صاحبان سهام بانک های آلمان و ژاپن به ترتیب 2.13 و 3.9 بوده است که در میان این هفت کشور پایین ترین رقم بازده را به خود اختصاص داده اند اگرچه موقعیت برای هر بانکی متفاوت است.

اقدامات نقدینگی نیز بسیار متفاوت بوده است. 

بانکهای آلمان ، ایتالیا و فرانسه بالاترین نسبت وام به سپرده را دارا هستند.

در ماه های آینده به احتمال زیاد بانک ها با مشتریانی که تحت فشار برای بازپرداخت وامهای خود بوده اند دچار مشکلاتی خواهند شد چرا که بسیاری از مشاغل در حال تعلیق هستند.

نسبت وام به سپرده گذاری تا پایان سال 2018 در میان بانک های هر یک از کشورهای این گروه برابر با 110.56 درصد، 105.76 درصد و 104.11 درصد بوده است. 

دو بانک بزرگ ایتالیا از لحاظ سرمایه دارای نسبت وام به سپرده گذاری 120 درصدی بوده و در فرانسه این رقم برای دو مورد از بزرگ ترین بانک ها بیش از 110 درصد بوده اما در آلمان نسبت وام به سپرده گذاری سه بانک بزرگ کمتر از 100 درصد محاسبه شده است.

در طول هفته های گذشته شاهد بودیم که اقداماتی توسط دولت ها و بانک های مرکزی در سراسر جهان در سطوح کلان برای حمایت اقتصاد صورت گرفته است.

یکی از این اقدامات، کاهش نرخ بهره و رساندن آن به صفر توسط فدرال رزرو ایالات متحده بود و اعلام شد که برنامه ای برای به تسهیل قرنطینگی مانند هماهنگی امور با سایر بانک های مرکزی برای اطمینان از عرضه جهانی دلار از سر گرفته می شود.

در هفته های پیش رو اما نحوه برخورد این اقتصادهای بزرگ دنیا با این همه گیری مهم تر تلقی خواهد شد و تصمیم گیری های آن ها اثرات مهمی در دنیا بر جای خواهد گذاشت.

photo_۲۰۲۰-۰۴-۱۲_۱۱-۳۶-۴۲

ارسال نظر