شناسه خبر : 10614

میزان رشد سال گذشته بازار سرمایه در سال‌جاری تکرار نمی‌شود

میزان رشد سال گذشته بازار سرمایه در سال‌جاری تکرار نمی‌شود

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن اظهار داشت: به دلیل کاهش قابل توجه قیمت‌های جهانی که ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا در سطح جهانی بوده رشدی که در سال ۹۸ در بازار سرمایه تجربه شد در سال ۹۹ مشاهده نخواهیم کرد.

چابک‌آنلاین، رژین میدانی، محمد بحرالعلوم در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین خاطر نشان کرد: یکی از دلایل بنیادی رشد شاخص ها در سال 98، تداوم فروش شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های صادرات محور بوده که علیرغم تحریم‌ها توانستند سطح فروش خود را حفظ کرده و حتی ارتقا بدهند.

وی افزود: علاوه بر تداوم فروش شرکت ها، تثبیت نرخ ارز در سطوحی مشخص یا رشد ملایم آن و تورم داخلی منجر به رشد سود شدند که عامل بنیادی رشد بازار است. 

بحرالعلوم تصریح کرد: در کنار این عوامل بنیادی، جریان نقدینگی نیز به رشد همه جانبه بازار کمک کرد.

وی گفت: تحلیلگران بر این باور بوده اند که کاهش تقاضا و کاهش ارزآوری بنگاه ها برای کشور می تواند منجر به افزایش نرخ ارز شود اما از طرفی دیگر، بانک مرکزی با کنترل تقاضا در بخش ارز توانست تا حدی از رشد متناظر ارز جلوگیری کند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک مسکن بیان کرد: انتظار می رفت که نرخ ارز بیش از این افزایش پیدا کند اما مدیریت تقاضا و جلوگیری از ورود سوداگران به بازار، علیرغم کاهش درآمد نفتی و ارزآوری بنگاه های صادرات محور، نقش قابل توجهی در تثبیت نرخ ارز درسطوح معقولی داشتند.

بحرالعلوم اضافه کرد: به همین دلیل احتمالا در فروردین و اردیبهشت ماه با کاهش سطح سودآوری شرکت های بنیادی مواجه خواهیم بود و از طرفی دیگر، رشد نرخ ارز، افزایش سرمایه ها و تورم تا حد زیادی اثرات خود را در قیمت بسیاری از صنایع داخلی مانند صنایع غذایی و قندی گذاشته است. از این رو، بخش قابل ملاحظه ای از بازار با شیب نسبتا ملایمی رشد خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، جریان نقدینگی، همچنان علیرغم اقدامات متعددی که سازمان بورس با محدودیت کدها، ورود کدهای جدید و اقداماتی که در دامنه و نوسان اعمال کرده وجود دارد.

بحرالعلوم تصریح کرد: برخی از صنایع  داخلی کشور نظیر صنعت بانکداری و هلدینگ های سرمایه گذاری که پرتفوهای وابسته به بانکداری و (IT) دارند؛ از لحاظ بنیادی جا برای رشد داشته و در کوتاه مدت، بانکداری، صنعت شماره یک بازار خواهد بود. 

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن تاکید کرد: افت قیمت نفت سطح درآمدی کشور را محدود می کند، بودجه عمرانی را تحت تاثیر قرار می دهد، کشور را با کسری بودجه مواجه می کند و سبب کاهش سرمایه گذاری زیرساختی می شود و در مجموع می تواند بر رکود اثر قابل توجهی داشته باشد.

وی افزود: اگر رشد نرخ ارز ملایم باشد، بازار سرمایه به لحاظ آثار تورمی به صورت ملایم رشد می کند. اما اگر نرخ ارز مدیریت شود، کاهش قیمت نفت برای بازار سرمایه اتفاق مطلوبی نیست.

ارسال نظر