شناسه خبر : 10372

بازگشت ایران به لیست سیاه FATF مانع بزرگی برای انتقال منابع مالی به ایران است

بازگشت ایران به لیست سیاه FATF مانع بزرگی برای انتقال منابع مالی به ایران است

ایران برای مقابله با کرونا از صندوق جهانی پول درخواست وام ٥‌میلیارد دلاری کرد.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از شهروند، این خبر را محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، گفته  است و پس از او عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی، در صفحه اینستاگرام‌ خود نوشت که رئیس صندوق پول اعلام کرده که هیچ‌کس نباید به دلیل کمبود منابع مالی برای تجهیزات پزشکی، جانش را از دست بدهد و ایران با توجه به این ادعای خانم کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق جهانی پول، نامه‌ای نوشته و درخواست ٥‌میلیارد دلار کمک کرده است. همتی تأکید کرده که واکنش جامعه جهانی و صندوق پول می‌تواند معیار خوبی برای راستی‌آزمایی ادعاهای آنان باشد.

حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی ایران می‌گوید که از درخواست ظریف متعجب شده است؛ زیرا در شرایط تحریم ایران و در حالی‌ که همه حساب‌های بانک مرکزی در خارج از کشور مسدود شده است، جابه‌جایی این همه پول ممکن نیست. گذشته از این ایران دوباره در فهرست سیاه FATF  قرار گرفته و برای صندوق جهانی پول شفافیت هزینه‌کرد وام‌هایش مهم است.

صندوق پول به کشورهای فقیر کمک می‌کند

با همه‌گیرشدن کرونا در جهان صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که کمک ٥٠‌میلیارد دلاری برای کشورهای فقیر در نظر گرفته است تا بتوانند با ویروس کرونا مقابله کنند.

فاکس بیزینس، به نقل از کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، اعلام کرد که ١٠‌میلیارد دلار از این مبلغ با نرخ بهره صفر در اختیار فقیرترین کشورها قرار می‌گیرد تا سیستم‌های بهداشتی قوی‌تری بسازند و از مردم خود محافظت کنند و بخشی از آن هم صرف نجات کسب‌وکارهایی می‌شود که بیش از همه تحت‌ تأثیر این ویروس قرار گرفته‌اند.

کمبود منابع مالی برای مهار کرونا

حالا در شرایطی که ایران از نظر فروش نفت تحت فشار قرار گرفته و تحریم‌ها باعث شده است که صادرات نفت ایران به حداقل ممکن برسد، شیوع کرونا بر کشور سایه انداخته است. کارشناسان اقتصاد معتقدند که شیوع این بیماری می‌تواند با رکود و تعطیلی کسب‌وکارهای خرد و متوسط رشد اقتصادی ایران را کُند کند.

تنها راه دریافت کمک ایران

با این حال سیامک قاسمی، پژوهشگر اقتصاد معتقد است که دریافت این وام به این سادگی میسر نیست و بازگشت ایران به فهرست سیاه FATF مانع بزرگی برای انتقال منابع مالی به ایران است.

حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی ایران هم می‌گوید تنها راه ممکن برای دریافت وام از صندوق جهانی پول این است که یک حساب بانکی برای ما در خارج از کشور ایجاد شود تا مبلغ پرداختی در آن حساب ریخته شود و ایران بتواند با آن پول دارو و تجهیزات پزشکی خریداری کند.

سلیمی می‌گوید کانال مالی سوییس می‌تواند در این زمینه کمک کند اما امکان پرداخت وجه نقد به ایران وجود ندارد و ما از طریق این کانال فقط می‌توانیم دارو و تجهیزات پزشکی یا غذا از خارج از کشور خریداری کرده و وارد کنیم.

ارسال نظر