شناسه خبر : 10108

بازار ارز در انتظار ریزش قیمت‌هاست!

بازار ارز در انتظار ریزش قیمت‌هاست!

بازار ارز، اکنون به جولانگاه دلالانی تبدیل شده که سرمست از افزایش حدود دو هزار تومانی بهای دلار در یک ماه گذشته در انتظار رشد بیشتر قیمت‌ها نشسته‌اند؛ اما از سوی دیگر، برخی از سفته‌بازان نیز با نگرانی از ورود قریب‌الوقوع بانک مرکزی نسبت به ریزش شدید قیمت‌ها هشدار می‌دهند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از آفتاب یزد، «فقط می‌خریم، فروش نداریم.»، این جمله را «محمد» یکی از دلالان بازار ارز در خیابان فردوسی می‌گوید. او به همراه شمار زیادی از دلالان خرده‌پای بازار ارز امیدوارند که قیمت دلار و سایر ارزها به دلیل قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه FATF بالا برود.
به گزارش بر این اساس، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی به ۱۴ هزار و 750 تومان افزایش یافت. البته بهای دلار در بازار آزاد دیروز به حدود 16 هزار تومان نیز رسید.
رشد نرخ دلار در صرافی‌های بانکی و افزایش دو هزار تومانی در بازار آزاد، در کمتر از یک ماه باعث ایجاد این سوال در میان فعالان اقتصادی شده که نرخ دلار تا کجا قرار است بالا برود؟
مراجعه به بازار آزاد و غیر رسمی ارز که در خیابان فردوسی تهران واقع شده، نیز نشان‌دهنده تکاپوی دلالان از یکسو و فعالان اقتصادی از سوی دیگر است، به طوری که شماری از مردم و یا فعالان اقتصادی برای رصد بازار و اطلاع از قیمت‌ها روانه این بازار شده‌اند و از سوی دیگر دلالان با جو‌سازی تلاش می‌کنند، قیمت‌ها را بالاتر ببرند.
رصد بازار ارز و گفت‌وگو با فعالان این بازار نشان می‌دهد که درباره چشم‌انداز روزهای آینده این بازار، اختلاف نظر وجود داشته و آمیزه‌ای از امید به رشد قیمت‌ها و ترس از تزریق گسترده ارز و سقوط قیمت‌ها بر بازار ارز حاکم شده است.
نکته جالب توجه در بازار ارز در روز یکشنبه، برتری شمار خریداران نسبت به فروشندگان بود به طوری که دلالان و فروشندگانی که در کنار خیابان به طور غیر رسمی اقدام به داد و ستد می‌کنند اعلام می‌کردند که خریدار دلار هستند، اما دلاری برای فروش ندارند. زمانی که از آنها علت عدم فروش سوال می‌شد، برخی می‌گفتند که قیمت‌ها در روزهای آینده افزایش می‌یابد بنابراین نمی‌خواهند بفروشند و فقط می‌خرند.
شماری از دلالان نیز می‌گفتند که چون کسی به آنها دلار نفروخته به همین دلیل دلاری برای فروش ندارند.
محمد از خرده‌فروشان دلار و ارز در خیابان فردوسی گفت: «فقط می‌خریم، فروش نداریم.»
«صادق کاظمی» از فروشندگان دلار نیز دراین‌باره اظهار داشت: احتمال بالا رفتن دلار وجود دارد به همین دلیل، فروشنده کم شده است.
در این میان، گروه دیگری از فعالان بازار دیگر نسبت به ادامه رشد قیمت دلار و سایر ارزها تردید نشان می‌دهند و معتقد هستند، قیمت ارز رشد زیادی داشته و ریسک آن بالا رفته است. به نظر این گروه، امکان دارد که قیمت‌ها دچار ریزش شده و «خریداران را نقره داغ کند.»
گروه دیگری از فعالان بازار ارز نیز معتقد هستند که بر اساس تجربه‌های قبلی که بانک مرکزی به یکباره ورود پیدا کرده و قیمت‌ها را کاهش می‌داد، این بار نیز این اتفاق رخ خواهد داد.
به نظر آنها نرخ ۱۵هزار تومان، یک مرز روانی بسیارمهم برای ارز به شمار رفته و با نزدیک شدن قیمت‌ها به آن، بانک مرکزی به صورت قدرتمند وارد بازار شده و همه قیمت‌سازی‌های دلالان را بر باد خواهد داد.
«رسول» از فروشندگان دلار در خیابان فردوسی به خبرنگار ایرنا گفت: مثل دفعه‌های قبل که قیمت خیلی بالا رفته بود، بانک مرکزی دوباره ارزها را روانه بازار کرده و قیمت‌ها سقوط می‌کند.»
وی تصریح کرد: الان ریسک بازار ارز زیاد شده و خریداران دلار و ارز باید ریسک ریزش قیمت‌ها را بپذیرند.

ارسال نظر