شناسه خبر : 9993

علت کاهش اجباری تولید نفت خام از سال ۲۰۱۴ تا کنون چیست؟

علت کاهش اجباری تولید نفت خام از سال 2014 تا کنون چیست؟

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام از سال ۲۰۱۴ تاکنون مدام در حال کاهش اجباری و اختیاری تولید نفت خام است.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایران،  تازه‌ترین گزارش این سازمان نیز نشان دهنده تداوم این روند است.به‌طوری که براساس گزارش منابع ثانویه، تولید نفت اعضای اوپک در ماه ژانویه با کاهش ۵۰۹ هزار بشکه در روز نسبت به ماه دسامبر ۲۰۱۹ به ۲۸.۸۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.
این درحالی است که در سال 2018 تولید این سازمان بیش از 31 میلیون و 864 هزار بشکه در روز بوده است. با این حال، فعالان بازار نفت منتظر کاهش بیشتر تولید اوپک و متحدانش هستند.

کاهشی که فراتر از توافق‌های پی‌در پی کاهش تولید اوپک و غیر اوپک است و می‌تواند واکنشی به کند شدن تقاضا در چین به‌دلیل شیوع ویروس کرونا باشد. همین خوشبینی باعث شد تا قیمت نفت روز گذشته با تغییر اندکی افزایشی باشد و در مسیر ثبت اولین رشد هفتگی ۶ هفته اخیر قرار بگیرد.

روز گذشته و در زمان تنظیم این گزارش قیمت هر بشکه نفت خام برنت 57.11 دلار و قیمت نفت خام سبک امریکا (WTI) نیز بشکه‌ای 52.13 دلار بود. رویترز در این باره نوشت: «قیمت نفت برنت از ابتدای هفته یعنی دوشنبه هفته گذشته ۳.۴ درصد رشد داشته است که اولین رشد هفتگی از هفته منتهی به ۱۰ ژانویه تاکنون است. به گفته ادوارد مویا تحلیلگر بازار نفت در مؤسسه اوآندا در نیویورک، به‌نظر می‌رسد که به‌دلیل خوشبینی نسبت به کاهش مجدد تولید توسط اوپک پلاس و امیدواری نسبت به نزدیک شدن نقطه مهار ویروس کرونا، قیمت نفت در این هفته تثبیت شده است.»

این درحالی است که ناظران و تحلیلگران بر این باورند که کل آسیب وارده از این ویروس به تقاضای جهانی نفت بین 0.2 تا یک درصد است و این رقم چندان تأثیری بر بازار و قیمت‌ها نباید داشته باشد.

افزایش تقاضا برای نفت امریکا درحالی که تقاضای چین برای نفت کم شده، فاز نخست توافق تجاری امریکا و چین، تکلیف جدیدی برای این کشور رقم زده است. به طوری که در این توافق چین متعهد به خرید 4/52 میلیارد دلار نفت، فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی از ایالات متحده امریکا طی دو سال آینده شده است. به‌طوری که بلومبرگ می‌نویسد: بر اساس فاز اول توافق تجاری، چین باید روزانه یک میلیون بشکه نفت خام، ۵۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی و ۱۰۰ تانکر میعانات گازی از امریکا وارد کند.

خرید انرژی از ایالات متحده تنها بخشی از کالاهای امریکایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار است که چین باید تا سال ۲۰۲۱ از این مقررات تبعیت کند تا ١٨ ماه درگیری تعرفه‌ای میان دو اقتصاد بزرگ جهان پایان یابد.

این درحالی است که چین بزرگترین خریدار نفت ایران است و امریکا به‌دنبال قطع روابط دو کشور در حوزه انرژی است.

ارسال نظر