شناسه خبر : 9977

دولت تمایل به واگذاری سهام خود در اتکایی امین و البرز ندارد!

دولت تمایل به واگذاری سهام خود در اتکایی امین و البرز ندارد!

مدیرعامل شرکت کارگزای بورس بیمه ایران معتقد است که علت تعلل در واگذاری سهام دولت در دو شرکت بیمه‌ای البرز و اتکایی امین، در عدم تمایل دولت برای این واگذاری است چرا که برای دولت‌ها دل‌ کندن از شرکت‌هایی که سال‌ها مالک آن بوده و در آن‌ها نقش مدیریتی داشته‌اند، سخت است.

چابک‌آنلاین، زهرا نامدرای، مهدی محمود رباطی در گفتگو با خبرنگار چابک‌آنلاین، در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان خصوصی سازی در اعلام آگهی جدید برای واگذاری سهام شرکت های بیمه اتکایی امین و البرز تعلل می کند، گفت: این مساله مورد پرسش فعالین صنعت بیمه و بازار سرمایه نیز هست که در پاسخ به آن باید گفت چند نکته وجود دارد.

وی ادامه داد: ابتدا مساله خریدار مطرح است، شاید با این قیمتی که مد نظر سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس بوده،خریداری در بازار وجود نداشته باشد و این موضوع باعث می شود که اینها در عرضه تعلل کنند و منتظر باشند تا قبل از عرضه با یک خریدار در خصوص جابجایی و فروش سهام بیمه اتکایی امین و البرز به توافق برسند.

مدیرعامل کارگزای بورس بیمه ایران بیان کرد: در حال حاضردر زمینه خصوصی سازی چه در صنعت بیمه چه در سایر صنایع مانند پتروشیمی، پالایشگاهی و خودروسازی اتفاقی نمی افتد، به عنوان مثال دولت سالهاست که مکلف به واگذاری سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، و یا ایران خودرو و سایپااست اما این واگذاری اتفاق نمی افتد.

وی عنوان کرد:بعضی از این شرکت ها الزامات سازمان بورس مانند شفافیت صورت های مالی را برای واگذاری ندارند که این مساله در مورد بیمه اتکایی امین و البرز صدق نمی کند زیرا آنها شرکت های بورسی هستند و در قالب استانداردهای سازمان بورس گزارش دهی دارند ضمن اینکه رتبه شفافیت بدی هم ندارند، البته بیمه البرز یک سری ابهامات در حوزه ارزی دارد که در دوره مدیریت قبلی آن رخ داده که این مساله نیاز به حل و فصل دارد.

مدیرعامل شرکت  کارگزای بورس بیمه ایران تصریح کرد: صورت های مالی شرک های بیمه ای و بانکی به دلیل نوع فعالیت و خاصیت کسب و کاری که دارند همواره ابهاماتی دارد که به دلیل مطالبات و وضعیت ارزی آنها و یا عدم تطابق استانداردهای بانک مرکزی و بیمه مرکزی با حسابرسی است که این مساله همیشه مطرح است.

محمود رباطی ادامه داد: مساله دوم این است که دولت خیلی تمایلی به واگذاری دارایی های خود و خصوصی سازی ندارد و به نظر می رسد دلیل انجام نشدن خصوصی سازی در 6 سال اخیر نبود اراده توسط دولت برای واگذاری بوده است یعنی متاثر از آن دیدگاه کلی دولت از عدم واگذاری سهام مالکیتی خودش در شرکت ها است.

وی افزود: بنابراین با توجه به اینکه بیمه البرز شرکت مهم و بزرگی در صنعت بیمه است، شاید دولت خیلی تمایلی نداشته باشد که صندلی مدیریتی خود را در این شرکت از دست بدهد و دلیلی تعلل در واگذاری سهام دولت در این شرکت همین باشد.

به اعتقاد وی " اگر دولت واقعا اراده واگذاری داشته باشد براحتی و به سرعت می تواند این واگذاری را انجام دهد." 

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران، در پاسخ به این پرسش که " چرا تا کنون بیمه مرکزی نسبت به تاخیر در واگذاری سهام دولت در این دو شرکت واکنشی نشون نداده است؟" گفت: بیمه مرکزی نهادی نیست که بتواند به صورت مستقل در سیاست گذاری و اجرای این روند تاثیر داشته باشد.

محمود رباطی ادامه داد: بانک مرکزی که یک نهاد تاثیر گذار تر از بیمه مرکزی در اقتصاد ایران است، نهاد مستقلی نیست که بتواند به تنهایی وارد شود و خلاف جهت گیری سیاست های کلی دولت بخواهد فعالیتی را انجام دهد و این موضوع در مورد بیمه مرکزی با درجه بالاتری وجود دارد.

ارسال نظر