شناسه خبر : 9950

علیرغم وجود تحریم‌ها، ایران بزرگترین تولیدکننده بنزین در اوپک است

علیرغم وجود تحریم‌ها، ایران بزرگترین تولیدکننده بنزین در اوپک است

اگرچه تحریم در سال‌های اخیر فشار زیادی را به اقتصاد ایران و وضعیت سرمایه‌گذاری کشور وارد کرده اما رکوردهای بی‌نظیری در طول همین مدت به ثبت رسیده است.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایران، یکی از این رکوردها مربوط به تولید بنزین کشور است. به‌طوری که امروز بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود و به سبب همین توان تولید، اکنون نام ایران در صدر تولیدکنندگان بنزین اوپک و در میان اسامی صادرکنندگان بنزین جهان قرار گرفته است.

درباره این اتفاق مهم معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش می‌گوید: با جهش نخست صنعت پالایش کشور موفق شدیم به بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین در میان اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تبدیل شویم.

شانا به نقل از علیرضا صادق آبادی می‌نویسد: با اجرایی شدن طرح‌های افزایش ظرفیت و بهینه‌سازی و ارتقای کیفیت در پالایشگاه‌های موجود و جدید، در فاصله سال‌های ۸۰ تا ۹۸، ظرفیت پالایشی کشور از روزانه ۱.۶ میلیون بشکه به روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی، تولید روزانه بنزین کشور از روزانه ۳۷ میلیون لیتر به ۱۱۰ میلیون لیتر، تولید نفت‌گاز از ۷۰ میلیون لیتر به ۱۲۰ میلیون لیتر رسید و امروز ۹۱ میلیون لیتر از بنزین تولیدی کشور به‌لحاظ مؤلفه‌های تولیدی یورو ۴ و ۵ است.

این اتفاق با بهره‌برداری از طرح‌های متعددی که مهم‌ترین آن بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا یعنی ستاره خلیج فارس است، رقم خورده و به واسطه آن، کشور از یک واردکننده بنزین به بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین اوپک تبدیل شده است.

البته روند توسعه ظرفیت پالایشی کشور ادامه دارد و به همین خاطر از وضعیت فعلی به‌عنوان جهش اول یاد می‌شود.

اما وضعیت تولید بنزین در کشورهای عضو این سازمان چگونه است؟ آمارهای قابل استناد نشان می‌دهد که در سال 2016 تولید بنزین در عربستان ۸۸ میلیون لیتر در روز بوده است.

این کشور بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت خام عضو سازمان است. دومین تولیدکننده نفت خام عضو اوپک یعنی عراق نیز در سال 2018 روزانه 14.29 میلیون لیتر در روز بنزین تولید کرده است. مابقی اعضا تولید کمتری دارند و اساساً رقیب به شمار نمی‌روند.

ارسال نظر