شناسه خبر : 9907

استقبال باغداران از بیمه کشاورزی پایین است

استقبال باغداران از بیمه کشاورزی پایین است

قائم مقام دبیر کل خانه کشاورز کشور بیان کرد که به دلیل ضعف در بعضی از قسمت‌های قوانین و مقررات حاکم بر بیمه‌ی کشاورزی استقبال باغداران از بیمه محصولات باغداری کم است.

چابک‌آنلاین، زهرا نامداری، عنایت الله بیابانی در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین، افزود: از سوی دیگر شرایط بیمه باغداری کشور به گونه ای است که فقط به صورت بیمه های دولتی و با کمک دولت انجام می شود.

 به اعتقاد وی نیاز است که در زمینه بیمه باغداری فرهنگ سازی انجام شود و باغداران بدانند که ارزش باغات آنها چه میزان است.

قائم مقام دبیر کل خانه کشاورز اظهار کرد: کارشناسان بیمه ای که برای کارشناسی باغ ها مراجعه می کنند باید به گونه ای برای  آنها ارزشگذاری کنند که باغدار توان پرداخت بیمه را داشته باشد و از سوی دیگر باید کمک های دولت را هم طلب کنند، اما دو مورد مذکور با مشکلاتی روبرو است.

بیابانی با بیان اینکه "تعدادی از کشاورزان رضایت لازم را از بیمه محصولات کشاورزی ندارند بنابراین استقبال کمی از آن می کنند" گفت:  به علت آسیب ها و خطراتی که متوجه بخش کشاورزی است باید یک ساختار جدید تری را در آینده برای بیمه کشاورزی در نظر گرفت که تمام کشاورزان و باغداران برای بیمه محصولات کشاورزی خود تمایل داشته باشند.

قائم مقام دبیر کل خانه کشاورز عنوان کرد: خسارت های سیل و طوفان سال گذشته تا حدودی پرداخت شده اما ادعایی که کشاورزان دارند و هزینه هایی که پرداخت شده مورد رضایت کشاورزان نیست زیرا بودجه صندوق بیمه کشاورزی از بانک کشاورزی تامین می شود و نمی تواند پاسخگوی خسارت های کلان باشد و در نتیجه هم کشاورز ناراضی است و هم دولت نتیجه لازم را از خسارت هایی که پرداخت کرده نمی گیرد.

بیابانی در پاسخ به این پرسش که "راهکار خروج از وضعیت مذکور چیست؟" گفت: ابتدا باید فرهنگ بیمه را در کشاورزی نهادینه کرد به این معنی که محصولی که هست ارزشگذاری واقعی  و بیمه شود و بیمه هم ملزم به پرداخت خسارت آن باشد، اما ریسک بیمه کشاورزی به گونه ای است که سازمان های متولی این امر کمتر رقبت می کنند در این امر دخیل شوند. 

وی ادامه داد: ساختار بیمه محصولات کشاورزی نیاز به تغییر دارد  یعنی اگر قرار است که کارشناسی کنند نظام مهندسی باید حق کارشناسی اش را از بیمه بگیرد تا کشاورزان زیان مضاعف نبینند زیرا به اندازه کافی با آسیب های جدی در حوادث غیر مترقبه روبرو هستند.

بیابانی اذعان داشت: از لحاظ الگوهای کشت آمایش واقعی که قشر کشاورز را ملزم به این کار بکند انجام نشده است اما خود کشاورزان به این نتیجه رسیده اند که چه منطقه ای را باید برای چه محصولی اختصاص دهند تا سرمایه گذاری که می کنند زیان ده نباشد. 

قائم مقام دبیر کل خانه کشاورز  تصریح کرد: به هر حال باغات کشاورزی احتیاج به سرمایه گذاری دارند و اگر زیر ساخت های این بخش مناسب باشد کشاورزان علم اینکار را چه از طریق وزارت جهاد کشاورزی چه از طریق دانسته هایی که خود دارند به دست می‌اورند اما باید فرهنگ سازی هایی انجام شود تا کشاورزانی که سنتی هستند از عادت های قدیم خود دست بردارند.

بیابانی خاطر نشان کرد: پشتوانه ای که بتواند کشاورزی را سرپا نگه دارد بیمه است همچنین آموزش و فرهنگ سازی یکی از اساسی ترین کارهایی است که باید انجام شود.

ارسال نظر