شناسه خبر : 9834

۲۰ هزار نفر در استان یزد از هیچگونه خدمات بیمه‌ای برخوردار نیستند

20 هزار نفر در استان یزد از هیچگونه خدمات بیمه‌ای برخوردار نیستند

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان یزد ضمن اعلام شناسایی ۲۰ هزار یزدی فاقد بیمه واجد شرایط عضویت در این صندوق، از پرداخت تسهیلات به مستمری‌بگیران این صندوق به مناسبت دهه فجر خبر داد.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایسنا، حسن ابراهیمی امروز دوشنبه چهاردهم بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر براسا مصوبه مجلس و دولت تاسیس و موظف به برقراری بیمه اجتماعی برای کشاورزان، روستائیان و عشایر شده است.

وی افزود: خدمات این صندوق شامل تمام افراد فاقد بیمه در محدوده سنی 18 تا 50 سال ساکن در روستاها یا شهرهای با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر می‌شود و روستائیان، عشایر، شاغلان در بخش‌های کشاورزی و مرتبط با این بخش، قالیبافان، زنبورداران و مشاغل حوزه صنایع دستی به شرط سکونت در مناطق روستایی یا شهرهای زیر 20 هزار نفر می‌توانند به عضویت این صندوق در بیایند.

وی با بیان این که حق بیمه این صندوق 15 درصد است که تنها 5 درصد از آن توسط بیمه شده و مابقی یعنی 10 درصد دیگر از سوی دولت پرداخت می‌شود، گفت: البته حق بیمه براساس میزان حقوق بیمه شده تعیین می‌شود که با توجه به تعیین 450 هزار تومان به عنوان حداقل و یک میلیون و 100 هزار تومان به عنوان حداکثر حقوق، این میزان حق بیمه برابر با 22500 تا 55000 تومان است.

ابراهیمی تعهدات صندوق را بلندمدت ذکر و تصریح کرد: مستمری پیری صندوق برای افراد دارای حداقل 65 سال با 15 سال سابقه پرداخت حق بیمه، مستمری از کارافتادگی ناشی از حوادث براساس تاییدیه کمیسیون پزشکی و مستمری بازماندگان در صورت یکسال پرداخت حق بیمه‌ به بازماندگان فرد پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به شناسایی جامعه هدف صندوق با همکاری دانشگاه علوم پزشکی برای اولین بار در استان یزد، گفت: براساس مطالعات صورت گرفته در این رابطه که برای نخستین بار در کشور توسط یزد صورت گرفت، 20 هزار نفر در استان یزد فاقد هرگونه بیمه و واجد شرایط بیمه روستائیان و عشایر هستند که از این تعداد پنج هزار نفر سرپرست خانوار و 15 هزار نفر افراد تحت تکفل آنها هستند.

وی با بیان این که استان یزد دارای 30 کارگزاری بخش خصوصی در استان یزد، یاداور شد: امیدواریم این افراد را در سالجاری از طریق پیامک تلفنی و موارد مشابه در مورد مزایای این صندوق بیمه‌ای جذب کنیم.

این مسئول با بیان این که در حال حاضر 24 هزار و 264 نفر در استان یزد از بیمه روستائیان و عشایر برخوردار هستند، گفت: این افراد حداقل یک بار حق بیمه پرداخت کرده‌اند ولی از این تعداد 10 هزار و 719 نفر یه صورت مداوم عضویت خود را تمدید کرده‌اند، 6725 نفر با استخدام در مشاغل دیگر مشمول بیمه اجباری شده‌اند و 4698 نفر نیز به دلایل متعدد از جمله نداشتن حقوق مکفی دیگر بیمه خود را تکدید نکرده‌اند.

به گفته ابراهیمی، در سالجاری 1617 نفر جذب این صندوق بیمه‌گر شده و 212 نفر نیز از مستمری‌های این صندوق بهره‌مند شده‌اند و علاوه بر این شاهد اصلاح و افزایش حقوق مستمری‌بگیران تا 300 درصد بوده‌ایم.

وی از جمله اقدام موثر این صندوق در استان طی یکسال اخیر به تغییر کارگزاران صندوق از تعاونی‌های روستایی به بخش خصوصی، ایجاد دسترسی‌های مجازی برای بیمه‌شدگان جهت تسهیل رسیدگی به امور مربوطه خود در صندوق و شناسایی افراد فاقد بیمه و واجد شرایط عضویت در صندوق، اشاره کرد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان یزد در پایان استقرار میزخدمت صندوق در تمام روستاهای و بخش‌های استان را از برنامه‌های در دستور کار این صندوق ذکر و در پایان اعلام کرد: این صندوق به مناسبت دهه فجر پرداخت تسهیلات تا سقف سه میلیون تومان برای مستمری‌بگیران با کارمزد 10 درصد و بازپرداخت اقساط سه ساله در استان را آغاز کرده که البته سهمیه استان در این رابطه اکنون 466 نفر با مجموع اعتبار تخصیص یک میلیارد و 400 میلیون تومان به عنوان سهمیه استان یزد در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر