شناسه خبر : 9755

راهنمای گردشگری در قانون کار جزو مشاغل رسمی محسوب نمی‌شود

راهنمای گردشگری در قانون کار جزو مشاغل رسمی محسوب نمی‌شود

پس از یک دهه سرانجام مجلس به قانون بیمه راهنمایان گردشگری رأی مثبت داد، قانونی که فقط ۲ هزار راهنما را از بین ۱۴ هزار نفری که از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کارت راهنمای گردشگری گرفته‌اند، بیمه می‌کند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایسنا، بیمه راهنمایان گردشگری بیش از یک دهه است که پیگیری می‌شود. در قانون کار راهنمای گردشگری به عنوان شغل رسمی شناخته نمی‌شود. اصلاح این قانون نیز در توان و اراده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نبوده است، برای همین طرح بیمه راهنمایان گردشگری بدون پر شدن حفره‌های قانون کار، این‌بار از کانال مجلس شورای اسلامی پیگیری شد.

از آنجا که لوایح پیشنهادی نباید بار مالی را به دولت تحمیل می‌کردند، قرار شد منابع مالی بیمه راهنمایان گردشگری از سهم وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در عوارض خروجی که برای سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۸۰ هزار تومان تعیین شده بود، تامین شود.

ولی تیموری معاون گردشگری، در زمانی که موضوع افزایش نرخ عوارض خروجی در بودجه سال ۹۹ مطرح شد به این موضوع اشاره کرده و گفته بود: به ما اعلام شد برای موضوع بیمه راهنمایان پیشنهاد کنیم از کدام منبع استفاده شود، پیشنهاد بخش خصوصی بر این بود که از محل عوارض خروج از کشور، درصدی برای بیمه راهنمایان اختصاص داده شود.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مجلس که خبر تصویب قانون بیمه راهنمایان گردشگری را داده‌اند هنوز اعلام نکرده‌اند محل تامین منابع مالی بیمه راهنمایان گردشگری کجاست، تنها به این نکته اشاره شده که براساس مصوبه کمیسیون تلفیق تا سقف ۲۰۰۰ نفر از راهنمایان گردشگری در سال آینده مشمول بیمه خواهند شد. که از آن برداشت می‌شود بودجه بیمه راهنمایان گردشگری رقم محدودی است.

سیده فاطمه ذوالقدر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ـ درباره این مصوبه گفته است: با توجه به این‌که تعداد زیادی از راهنمایان تورهای گردشگری سال‌ها بود که فاقد بیمه بودند در جلساتی با کمیسیون فرهنگی خواستار انجام تمهیداتی برای استفاده از مزایای بیمه بودند در همین راستا کمیسیون فرهنگی پیشنهاد بیمه راهنمایان گردشگری را به کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۹ ارائه کرد که روز یکشنبه (۶ بهمن‌ماه) تصویب شد.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در توضیحات تازه‌ای به ایسنا گفت: سالیان سال دنبال این بودیم که راهنمایان به عنوان قشر زحمت‌کش در صنعت گردشگری از حداقل مزایای کاری و شغلی خود استفاده کنند. مسائل و ایرادهایی در سیستم‌های قانون‌گذاری وارد می‌کردند که نهایتا با پیگیری مشترک وزارتخانه و کانون انجمن‌های سراسری راهنمایان گردشگری ایران و همکاری‌های تنگاتنگ مجلس، ‌ این لایحه تصویب شد. به نتیجه رسیدن این مصوبه دست‌کم یک و نیم ماه زمان برده است.

او یادآور شد: بیمه راهنمایان گردشگری جزو لوایح پیشنهادی وزارتخانه بود که به لایحه بودجه اضافه شد. در حقیقت به خاطر بار مالی که برای دولت داشت، لایحه پیوست ارائه شد.

وی گفت: در این مرحله سقفی را برای پوشش بیمه راهنمایان گردشگری قائل شدیم؛ عددی در حدود ۲ هزار نفر که به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعیین و بیمه می‌شوند. بر اساس این قانون مصوب نیز بخش مربوط به سهم کارفرمایی این بیمه را دولت پرداخت می‌کند.

معاون گردشگری درباره این‌که دو هزار راهنمای گردشگری چگونه تعیین می‌شوند؟ اظهار کرد: وزارتخانه دستورالعملی را با مشارکت تشکل‌های مربوطه آماده می‌کند که در آن چگونگی تعیین این تعداد راهنمای گردشگری برای بیمه مشخص خواهد شد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا راهنماهای منتخب برای بیمه حتما باید عضو تشکلی باشند یا در این شاخص به عملکرد راهنمای مستقل که خارج از تشکل‌ها فعالیت می‌کنند، توجه خواهد شد؟ گفت: قطعا عضویت راهنماها در تشکل‌های مربوطه به این جریان کمک می‌کند.

تیموری درباره این‌که وقتی وزارتخانه برای راهنمای گردشگری کارت صادر می‌کند، یعنی هویت حرفه‌ای آن شخص را تایید کرده است، پس چرا عضویت در تشکل‌ها برای بیمه معیار است؟ گفت: ‌این حرف درست است. ما نمی‌توانیم راهنماها را اجبار به عضویت در تشکل‌ها کنیم، اما با ارائه یکسری مزایا می‌توان کمک کرد راهنماهای مستقل و فعال به تشکل‌ها بپیوندند.

ارسال نظر