شناسه خبر : 9739

ارائه خدمات کشاورزی مشروط به بیمه محصولات خواهد‌ شد

ارائه خدمات کشاورزی مشروط به بیمه محصولات خواهد‌ شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: در ستاد بیمه کشاورزی استان مصوب شد که ابتدا اطلاع‌رسانی و در مرحله بعد، ارائه خدمات کشاورزی به کشاورزان و بهره‌برداران، منوط به بیمه محصولات بشود و این اقدام در راستای حمایت از تولید است.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایسنا، عباس سعیدی امروز دوشنبه هفتم بهمن ماه در جلسه ستاد بیمه کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه خشکسالی، تگرگ، عوامل متعدد خسارت زا و تغییرات اقلیمی به محصولات کشاورزی خسارت می کند، افزود: باید توصیه کنیم کشاورزان محصولاتشان را که اقتصادی است، بیمه کنند و بیمه از واجبات امر است و باید ضریب نفوذ بیمه بیشتر شود.

وی افزود: ۲۶ درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند که در استان کرمان این عدد ۴۷ درصد است و ۵۰ درصد جمعیت استان در روستاها هستند که همه کشاورزی و دامپروری می کنند و ۳۳ درصد اشتغال استان در کشاورزی است.

سعیدی تصریح کرد: ۲۵ درصد باغات کشور را در استان کرمان داریم و ۸۰ درصد تولید محصولات کشاورزی در روستاها انجام می شود.

وی بیان کرد: سالانه ۲۷ هزار میلیارد تومان ارزش محصولات کشاورزی استان برآورد شده است که ایجاب می کند نفوذ بیمه را داشته باشیم و اکثر کشاورزان تحت پوشش قرار بگیرند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: ۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت در سال گذشته به محصول پسته استان وارد شد و امسال نزدیک به ۱۰۰ هزار تن خرما به دلیل خشکیدگی خوشه خرما از بین رفت و با این خسارت، در سه شهرستان خرماخیز کشاورزان هیچ چیز ندارند که این ها باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

وی افزود: ۱۸ هزار تن گردو در سال گذشته به دلیل سرمای هوا از بین رفت و خرده مالکان که اقتصادشان متکی به کشاورزی است، همه چیز را از دست دادند.

سعیدی اظهار کرد: درست است که بیمه کل مبلغ را نمی دهد اما هزینه ها را پوشش می شود و باید این مسائل اطلاع رسانی شده و مردم محصولات را بیمه بکنند.

وی با مطرح کردن این سئوال که چرا دامداران دام را بیمه نمی کنند؟ بیان کرد: کشاورزان و دامداران از دولت خدمات می گیرند و مطالبات مختلف از جمله کود، واکسیناسیون، آب و ... دارند اما به یک خواسته ما در خصوص بیمه پاسخ نمی دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: هویت گذاری دام باید انجام شود که از کجا می آید و کجا می رود و در صورتی که به بیمه توجه نشود، باید خدمات را قطع یا محدود کنیم تا این کار انجام شود. در جاهایی بیش از حد دلسوزی می کنیم و در نقطه ای گیر می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در زمینه بیمه محصولات کشاورزی اطلاع رسانی کنیم، افزود: باغات واقعا در معرض خطر قرار دارند و تغییرات اقلیمی، برف، خشکسالی، گرما و ... موجب از بین رفتن محصولات می شود که بیمه حداقل است.

سعیدی اظهار کرد: محصولات کشاورزی اقتصادی است و بیمه عددی نیست. غرامت چهار برابر حق بیمه دریافتی است.

مسوول ستاد بیمه کشاورزی استان کرمان عنوان کرد: سال گذشته تکلیف استان به خوبی انجام شده و با توجه به خسارت هایی که در بخش کشاورزی به دلیل تغییرات اقلیمی وارد می شود، باید ارائه خدمات به کسانی که محصولات را بیمه نمی کنند، قطع کنیم و باید ستاد مصوب کند خدمات به محصولات بیمه شده ارائه شود.

وی تصریح کرد: باید ۳۸ محصول کشاورزی، دام و طیور داریم باید حتما بیمه داشته و ارائه خدمات منوط به بیمه می شود که این کار در راستای حمایت از تولید است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: هر لحظه احتمال دارد سیل در هر گوشه استان اتفاق بیفتد، محصولات دچار خسارت می شود و در صورتی که بیمه جواب ندهد، می توانیم با استناد به بیمه از دولت و سازمان برنامه و بودجه کمک بگیریم.

وی با اشاره به اینکه حجم خسارت ها در زمان بروز حادثه خارج از توان مالی دولت است، بیان کرد: دولت ساز و کاری تحت عنوان بیمه فراهم می کند تا در مان بروز مشکل بتوان از بیمه استفاده کرد.

سعیدی تصریح کرد: نمی توانیم در مقابل خسارت محصولی که بیمه نشده، پاسخگو باشیم لذا باید ابتدا در زمینه بیمه محصولات کشاورزی اول اطلاع رسانی و در محله بعد خدمات رسانی را قطع کنیم تا محصولات بیمه شود زیرا در زمان بروز حادثه، در صورتی که بیمه نباشد هیچ کاری نمی توانیم انجام بدهیم.

ارسال نظر