شناسه خبر : 9732

بیمه‌ها به ۷۰۰ داروخانه در مشهد بدهکارند

بیمه‌ها به 700 داروخانه در مشهد بدهکارند

نزدیک به ۷۰۰ داروخانه در مشهد طلبکار بیمه‌ها هستند و هر ماه بین ۸۰ تا ۱۰۰ داروخانه چک برگشتی معادل حداقل ۵ میلیارد تومان دارند که در صورت ادامه این وضعیت بیماران برای تأمین داروی مورد نیاز با مشکل جدی روبه‌رو خواهند شد.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از قدس‌آنلاین، نزدیک به ۷۰۰ داروخانه در مشهد طلبکار بیمه‌ها هستند و هر ماه بین ۸۰ تا ۱۰۰ داروخانه چک برگشتی معادل حداقل ۵ میلیارد تومان دارند که در صورت ادامه این وضعیت بیماران برای تأمین داروی مورد نیاز با مشکل جدی روبه‌رو خواهند شد.

این مطلب را علیرضا شهریاری، رئیس انجمن داروسازان خراسان و عضو کمیسیون ماده ۲۰ معاونت غذا و داروی دانشگاه عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه در شرایط اقتصادی فعلی و وجود تحریم‌ها کمبود دارو در کشور نداریم ولی عدم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی بیمه‌ها وضعیت بسیار بدی برای داروخانه‌داران به وجود آورده و چنانچه پرداخت مطالبات آن‌ها پیش از نوروز صورت نگیرد نمی‌توانند آماده ارائه خدمت و تأمین داروی مورد نیاز بیماران به ویژه زائران علی بن موسی الرضا(ع) در این ایام باشند. وی ادامه داد: شرکت‌های داروسازی چک قبول نمی‌کنند و دارویی که پولش را هشت ماه بعد یا بیشتر از این مدت باید دریافت کنند به داروخانه‌ها نمی‌فروشند و متأسفانه این روند موجب نارضایتی بیشتر برای داروخانه‌داران و بیماران خواهد شد.

علیرضا شهریاری با بیان اینکه حداقل ۹۰ میلیارد تومان بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌های مشهد است، خاطرنشان کرد: براساس قوانین مصوب، داروخانه‌ها با ارائه نسخه بیمار به بیمه‌ها باید در مدت ۱۵ روز ۶۰ درصد قیمت دارو و مابقی آن را در مدت دو ماه دریافت کنند در حالی که اکنون چهار ماه و نیم از سال ۹۷ و دو ماه از سال ۹۸ را طلبکار هستند.

جانبازان را دریابید

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران به سرگردانی جانبازان برای تهیه دارو اشاره کرد و گفت: بیمه جانبازان (بیمه دی) به علت عدم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها وضع بسیار نامناسبی پیدا کرده به طوری که جانبازان عزیز ما برای تهیه داروی مورد نیازشان در به در و آواره داروخانه‌ها شده‌اند و متأسفانه بسیاری از مراکز درمانی و داروخانه‌ها قرارداد خود را با بیمه جانبازان قطع کرده و خدمات لازم به جانبازان ارائه نمی‌شود که همین موضوع موجب بروز مشکلات زیادی در روند درمان جانبازان شده است.

شورای رقابت دست نگه دارد

رئیس انجمن داروسازان خراسان در ادامه تصریح کرد: متأسفانه به تازگی شورای رقابت و هیئت مقررات‌زدایی برخلاف سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و آیین‌نامه‌ها و رأی دیوان (هر ۴هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت یک داروخانه و رعایت ۲۰۰ متر فاصله) به وزارت بهداشت تکلیف کرده تا بدون در نظر گرفتن جمعیت و فاصله، مجوز داروخانه برای دانش‌آموختگان این رشته صادر کند که با توجه به تلاش ۴۰ ساله پس از انقلاب برای دسترسی آحاد مردم به امکانات دارو و درمان در تمام مناطق محروم و دورافتاده و... در صورت تصویب و اجرای قانون محدودیت‌زدایی و... مثل تجمع مطب پزشکان در نقاط بالای شهر(احمدآباد، سجاد و...)، داروخانه‌ها نیز بدون رعایت جمعیت تحت پوشش، فاصله و... در نقاط خاصی تجمع پیدا کرده و علاوه بر بروز مشکلات صنفی، افزایش سفرهای درون شهری، ترافیک و... دسترسی مردم به داروخانه‌ها نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد: از شورای رقابت و مقررات‌زدایی تقاضا داریم به دسترسی عموم جامعه به دارو و داروخانه بیشتر توجه کنند و برای اجرای قانون جدید عجولانه عمل نکنند و دست نگه دارند.

ارسال نظر