شناسه خبر : 9696

تاثیر کرونا بر بازار جهانی/افت ۴ دلاری قیمت نفت

تاثیر کرونا بر بازار جهانی/افت 4 دلاری قیمت نفت

انتشار ویروس کرونا نه تنها جان برخی از انسان‌ها را گرفته، نفس بازارهای جهانی را هم بند آورد. بیش از همه، بازار نفت از تبعات انتشار این ویروس که کاهش مسافرت چینی‌ها و نیز افت تقاضای نفت در این کشور است، متاثر شد. به گونه‌ای که در روزهای گذشته هر بشکه نفت در حدود سه تا چهار دلار افت ارزش پیدا کرده است.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از خراسان،  چند روزی هست که ویروس کرونای جدید در چین، زنگ آماده باش در این کشور را به صدا درآورده و حالا به تدریج بازارهای جهانی را نیز درگیر خود کرده است. بر این اساس، قیمت نفت از سه شنبه هفته قبل تا دیروز بیش از چهار دلار کاهش یافته است.

بازارهای نفت وابسته به تقاضای چین برای نفتی هستند که از خارج وارد می کند. از آن جایی که «کرونا» بر میزان سفرها، مسافرت های هوایی و زمینی، تاثیر منفی خواهد گذاشت و ممکن است به تعطیلی نهادهای مرتبط با اقتصاد این کشور منجر شود، بنابراین کاهش مصرف نفت، قابل پیش بینی بوده و این موضوع، بر قیمت نفت در جهت نزولی اثر گذاشته است. به گزارش ایلنا به نقل از بلومبرگ، گسترش ویروس کرونا در چین که هم اکنون تهدید بزرگ بین المللی به حساب می آید، توانسته است تقاضای جهانی نفت را 260 هزار بشکه در روز کاهش دهد و مفهوم آن این است که قیمت نفت در بازارهای جهانی، امکان کاهش حدود سه دلاری را دارد.

در این شرایط که انتظار می رفت قیمت طلا تحت تاثیر ویروس جدید و تبعات اقتصادی آن، بالا رود، این اتفاق روی نداد و قیمت طلا پس از یک جهش مقطعی در دو روز قبل، افت کرد. خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، دلیل این مسئله را خودداری سازمان بهداشت جهانی از اعلام حالت فوق العاده بین المللی اعلام کرده است.

بر این اساس، قیمت طلا دیروز نسبت به سه شنبه هفته گذشته، دو دلار نیز کاهشی شد و به 1560 دلار در هر اونس رسید. در این حال، گزارش خبرگزاری ایسنا حاکی از این است که بازارهای آسیایی و به خصوص چین که در پی شیوع بیماری کرونا نزولی شده بودند، پس از اقدامات چین با هدف جلوگیری از انتشار بیماری، اندکی بهبود یافتند.

ارسال نظر